تاب‌آوری زنجیره تامین دارو با به‌کارگیری فناوری بلاکچین

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 بخش اورژانش، بیمارستان نبی اکرم، زاهدان، ایران

چکیده

زمینه و هدف: فناوری بلاکچین به دلیل پتانسیلی که برای متحول کردن سیستم دارویی دارد، بخش ­های مختلف صنعت از جمله صنعت دارو را متحول می­ کند. ادغام بلاکچین در طراحی زنجیره تأمین دارو، مدیریت زنجیره تأمین دارو را غیرمتمرکز می‌کند، کارایی گردش کار را بهبود می‌بخشد و تهدیدات امنیتی را کاهش می‌دهد. این مطالعه تأثیر ادغام فناوری بلاکچین در شیوه‌های زنجیره تأمین دارو بر شفافیت و تاب­ آوری را بررسی می‌کند. با اتخاذ تئوری پردازش اطلاعات سازمانی، یک مدل تحقیقاتی برای بررسی تأثیر ویژگی‌های بلاکچین، از جمله کیفیت داده‌ها، قراردادهای هوشمند و قابلیت ردیابی، بر تاب ­آوری و شفافیت زنجیره تأمین دارو توسعه داده شد. علاوه بر این، تأثیر شفافیت زنجیره تأمین دارو بر تاب­ آوری بررسی شد.
روش‌ها: داده‌ها از 215 نفر از پرسنل صنعت دارو در ایران با استفاده از یک نظرسنجی الکترونیکی جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار RStudio استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که کیفیت داده‌ها به طور قابل توجهی بر شفافیت و تاب­ آوری زنجیره تأمین دارو تأثیر می‌گذارد. در حالی که قراردادهای هوشمند به طور مثبت با شفافیت زنجیره تأمین دارو مرتبط هستند، اما بر تاب آوری تأثیری ندارند. قابلیت ردیابی به طور مثبت با هر دو شفافیت و تاب­ آوری مرتبط است. شفافیت زنجیره تأمین دارو مبتنی بر بلاکچین تأثیر مثبتی بر تاب ­آوری دارد.
نتیجه‌گیری: ادغام فناوری بلاکچین در زنجیره تأمین دارو می‌تواند شفافیت و تاب آوری را افزایش دهد و امکان بازیابی زنجیره تأمین دارو از رویدادهای مخرب را فراهم کند. این بینش‌ها می‌تواند به مدیران زنجیره تأمین دارو و سایر ذینفعان کمک کند تا استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای استفاده بهینه از فناوری بلاکچین برای افزایش شفافیت وتاب آوری توسعه دهند.

کلیدواژه‌ها