تاثیر فعالیت های ورزشی در عملکرد سیستم تنفسی و قلبی- عروقی در دوران همه گیری کروناویروس

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 گروه جغرافیا، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

چکیده

زمینه و هدف: با شیوع ویروس کرونا و با توجه به اهمیت فعالیت­ های ورزشی در شرایط فیزیولوژیکی و روانی افراد، فعال ماندن در این دوران از اهمیت ویژه­ ای در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس برخوردار است. بنابراین تمرینات ورزشی منظم فواید زیادی برای سلامتی از جمله بهبود عملکرد سیستم تنفسی و قلبی-عروقی دارد. هدف از این پژوهش تاثیر فعالیت­ های ورزشی در عملکرد سیستم تنفسی و قلبی-عروقی در دوران همه ­گیری کروناویروس است.
روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش مروری است، و از طریق جستجو مقالات فارسی و انگلیسی موجود در پایگاه­ های اطلاعاتی SID، Magiran ،CIVILICA ،Google Scholar ،Science Direct ،PubMed با استفاده از کلمات کلیدی Sports activities ،Respiratory، Cardiovascular، Coronavirus، COVID-19 و سایر کلمات کلیدی مرتبط به همراه معادل فارسی و همچنین بدون محدودیت زمانی انجام شد. از مجموع 83 مقاله مروری، 57 مقاله که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: در دسامبر 2019 ویروسی به نام کروناویروس 2019 (کووید-19) اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی و به سرعت به همه ­گیری جهانی تبدیل شد. عفونت ­های ویروسی تنفسی و قلبی-عروقی بیشترین درصد مرگ و میر را تشکیل می دهند. بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-19 دچار نارسایی شدید تنفسی می­ شوند. همچنین کووید-19 باعث ایجاد آسیب بافتی گسترده در قلب می ­شود و عفونت ایجاد شده در عضله قلب منجر به سکته حاد قلبی، نارسایی قلبی-عروقی و آریتمی می­ گردد. بنابراین فعالیت ورزشی منظم با در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه بهداشتی، از مهمترین عوامل مقابله با عفونت­ های کروناویروس به شمار می­ رود.
نتیجه‌گیری: بر اساس مطالعات صورت گرفته به نظر می­ رسد که انجام فعالیت ورزشی منظم با شدت متوسط می ­تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ‌شود و خطر ابتلا به عفونت­‌های ویروسی در سیستم تنفسی و قلبی-عروقی کاهش یابد. ولی انجام فعالیت ورزشی با شدت بالا یا به مدت طولانی باعث ایجاد اثرات مخرب و تضعیف سیستم ایمنی بدن می­ گردد و خطر ابتلا به عفونت­ های تنفسی و قلبی-عروقی را در دوره همه ­گیری کروناویروس افزایش می ­دهد.

کلیدواژه‌ها