تأثیر توانمندسازی خودمراقبتی معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم بر سلامت معنوی اساتید نظامی- کارآزمایی بالینی تصادفی شده

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله،

2 مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران

3 محقق مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، استادیار گروه هوشبری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج .(عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: استرس های متعدد شغلی در اساتید نظامی به سلامت معنوی ایشان آسیب می زند و انجام خود مراقبتی معنوی را ضروری می نماید. با توجه به اهمیت توانمندسازی اساتید هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر توانمند سازی معنوی با روش چند رسانه ای مبتنی بر مدل قلب سلیم بر سلامت معنوی اساتید نظامی در یک مطالعه مداخله ای بود.
روش ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، در سال 1398 در شهر تهران، بر روی 98 نفر (49 نفر گروه آزمون و 49 نفر گروه کنترل) از اساتید نظامی ارتش اجرا شد. نمونه ها به روش تصادفی گروهی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله برای گروه آزمون، آموزش چند رسانه ای مبتنی بر مدل قلب سلیم با هدف جلب اعتماد، دانش افزایی، توسعه ارتباطات، انگیزش، با اهدای نرم افزار آموزشی و پیگیری آموزش ها در شبکه مجازی، به مدت 15 هفته اجرا شد. گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکردند. قبل و بلافاصله بعد از مداخله، پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و آلیسون توسط هر دو گروه تکمیل شد.
یافته ها: اختلاف دو گروه از نظر شاخص سلامت معنوی پس از دریافت مداخله و تعدیل اثر مقادیر پایه در دو گروه برابر با (25/49-22/69) 24/09 و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0/001>P < /span>). همچنین پس از دریافت مداخله مورد نظر اختلاف دو گروه مورد مطالعه از نظر شاخص سلامت مذهبی (12/83-11/11) 11/97 و سلامت معنوی (12/79-10/99) 11/90 معنی دار بود (0/001>P < /span>).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که مداخله مبتنی بر قلب سلیم تأثیر معنی داری بر بهبود سلامت معنوی اساتید نظامی دارد.

کلیدواژه‌ها