راهکارهای موثر جهت کنترل علائم شایع بیماری های تنفسی با تاکید بر کووید-19 از دیدگاه طب ایرانی: مطالعه مروری

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 گروه طب سنتی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

2 مرکز تحقیقات فیزیولوژی، موسسه نورو فارماکولوژی، گروه طب سنتی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

چکیده

زمینه و هدف: کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی جدید ناشی از ویروسSARS-CoV-2  است. در ۸۱ درصد از بیماران علائم خفیف است و در منزل بهبود می یابند و درمان شامل مراقبت های حمایتی است. یکی از درمان های حمایتی ممکن است استفاده از توصیه های طب ایرانی باشد.
روش‌ها: در این مطالعه مباحث ذات الریه، سعال، ضیق النفس و همچنین زکام و نزله در کتب طب ایرانی و موتورهای جستجوی گوگل اسکالر، پاب مد و وب آف ساینس مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها: به طور کلی در همه بیماری ها از جمله بیماری های تنفسی یکی از نکات مهم در حفظ سلامتی و درمان در طب ایرانی توجه به رژیم غذایی و رفع یبوست، رینیت آلرژیک، سینوزیت و سرماخوردگی های مکرر برای پیشگیری از عوارض آنها است و همچنین تقویت اعضای مهم بدن شامل قلب، مغز، کبد، کلیه، معده و ریه می باشد. در مراحل ابتدایی بیماری باید حجم و تعداد وعده های غذایی بیمار را کاهش داد و بیمار را در شب از خوردن گوشت های غلیظ مانند گوشت گاو و گوساله پرهیز داد.
نتیجه‌گیری: تقویت ارگان ها با تغذیه مناسب و بهره گرفتن از خواص تقویت کنندگی گیاهان در کاهش ریسک ابتلای افراد به بیماری‌ها و بهبود سریع‌تر و کم عارضه‌تر آنها کمک کننده است. این دستورات سبک زندگی در کنار رعایت توصیه های موکد بهداشت فردی و اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های حاد تنفسی مفید هستند.

کلیدواژه‌ها