چالش‌های بهداشت محیط ایران در دوره همه‌گیری کووید-19:درس‌هایی برای آینده

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

بیماری­های واگیردار نوپدید و بازپدید از جمله چالش­های مهم بهداشت عمومی هستند که رعایت اصول مراقبت­های اولیه بهداشتی می­تواند مانع از افزایش بیماری و مرگ­و­میر در جوامع ­شود. این مطالعه به بررسی چالش­های بهداشت محیط ایران در دوره همه­گیری کووید-19 به عنوان یک بیماری نوپدید واگیردار پرداخته است.
عدم آمادگی کافی نظام سلامت، تأخیر در قرنطینه و فاصله­گذاری اجتماعی، آماده نبودن دستورالعمل­های بهداشتی، کمبود وسایل حفاظت فردی و مواد گندزدا و ضدعفونی کننده، تأخیر در آغاز فعالیت‌های تحقیقاتی لازم، گندزدایی غیرضروری معابر، ناشناخته بودن مکانیزم­های انتقال، ضعف تهویه بیمارستان­ها، کم­توجهی به کاهش تماس، موازی کاری در تدوین دستورالعمل­های بهداشتی، مدیریت نامناسب اجساد و فعالیت سامانه حمل‌ونقل عمومی از جمله چالش­های مهم بهداشت محیطی دوره همه­گیری کووید-19 در ایران بودند.
علی­رغم رشد و توسعه فناوری­های درمانی، لازم است خدمات مراقبت­های اولیه بهداشتی با تأکید بر بهداشت محیط به عنوان یک راهبرد کلیدی نظام سلامت در مبارزه با همه‌گیر شدن بیماری­ها مورد توجه جدی قرار گیرد. به‌منظور مقابله مؤثر با حضور طولانی مدت ویروس کرونا، مسئولین ضمن سیاستگذاری، اقدامات عملی گسترده پیشگیرانه و پایدار در تأمین و توسعه زیرساخت­های بهداشت محیطی را انجام دهند و مردم نیز در تحقق برنامه‌های پیشگیرانه مشارکت جدی و آگاهانه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها