تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی و مکمل چای سبز بر توان هوازی، نمایه توده بدن و درصد چربی در دانشجویان افسری چاق و دارای اضافه وزن

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی، بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: چای سبز علاوه بر ترکیبات آنتی­اکسیدانی دارای خواص ضد دیابتی، ضد باکتری، ضدالتهابی، ضدفیبروتیک و ضد چاقی نیز می‌باشد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی و مکمل چای سبز بر توان هوازی، نمایه توده بدن و درصد چربی در دانشجویان افسری چاق و دارای اضافه وزن بود.
روش‎ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 در دانشگاه افسری امام علی(ع) انجام شد، 60 دانشجوی مرد چاق و دارای اضافه وزن با دامنه سنی 18 تا 22 سال و نمایه توده بدنی بیشتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع به روش نمونه‎گیری انتخابی در دسترس و هدفدار انتخاب شدند؛ سپس آزمودنی‏ها به طور تصادفی در 4 گروه شامل تمرین هوازی (13 نفر)، گروه مکمل چای سبز (18 نفر)، گروه ترکیب تمرین هوازی و مکمل چای سبز(16 نفر) و گروه کنترل(13 نفر) قرار گرفتند. گروه تمرین هوازی به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه به مدت 45-60 دقیقه با شدت 80-60 درصد حداکثر ضربان قلب به دویدن بر روی تردمیل پرداخته وگروه مکمل چای سبز در همین زمان با حفظ رژیم غذایی خود، روزانه 3 عدد چای سبز کیسه‎ای ایرانی محتوی 2 گرم چای خشک را در 150 سی سی آب 100 درجه سانتی گراد دم کرده و در سه وعده غذایی به صورت صبح، ظهر و عصر قبل از برنامه ورزشی مصرف نمودند. هم چنین توان هوازی، شاخص توده بدنی و درصد چربی، آزمونی‎ها در دو مرحله پیش و پس از پروتکل تمرین نیز سنجیده و برای مقایسه معنی‎داری چهار گروه در متغیرهای وابسته از آزمون آماری آنالیز واریانس یک‎طرفه و هم چنین برای مقایسه معناداری جفت گروه‎ها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافته‎ها: 8 هفته تمرین هوازی موجب کاهش معنادار وزن، شاخص توده بدن و درصد چربی بدن و مکمل چای سبز موجب کاهش معنادار وزن بدن و شاخص توده بدن شد. هم چنین ترکیب تمرین هوازی و مکمل چای سبز علاوه برکاهش وزن، شاخص توده بدن و درصد چربی بدن، افزایش معنادار درحداکثر اکسیژن مصرفی را بدنبال داشت.
نتیجه‏گیری: باتوجه به اینکه ترکیب تمرین هوازی و مکمل چای سبز منجر به کاهش نمایه توده بدنی، درصدچربی و افزایش توان هوازی در بین دانشجویان افسری می‎گردد. بنابراین یک استراتژی غیردارویی ارزشمند برای تحقق و بهبود پارامترهای تحقیق می‌باشد.

کلیدواژه‌ها