2
دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
زمینه و هدف: امروزه پرستاران برخوردار از رفتارهای نوآورانه بزرگترین دارایی هر بیمارستانی هستند، چرا که هرگونه بهبود و پیشرفت توسط آنان صورت میگیرد. مربیگری مدیریتی میتواند کارکنان را در افزایش رفتارهای نوآورانه یاری داده و انگیزه آنان را برای عملکرد بهتر افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مربیگری مدیریتی بر رفتارهای نوآورانه پرستاران با میانجیگری وضوح نقش و توانمندسازی روانشناختی در بین پرستاران یک بیمارستان نظامی در شهر تهران است.
روشها: روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل190 نفر پرستاران یک بیمارستان نظامی در شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه آماری 130 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد که پایایی و روایی آنان مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد. پرسشنامهها بین پرستاران قسمتهای مختلف بیمارستان در مدت سه روز توزیع و پس از یک هفته جهت جمعآوری به آنان مراجعه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرم افزارSMART- PLS استفاده شد.
یافتهها: مولفههای مربیگری مدیریتی تاثیر مثبت و معناداری بر رفتارهای نوآورانه پرستاران دارند (t=6/149 , β=0/511). در میان مولفههای مربیگری مدیریتی، پذیرش ابهام، توسعه تسهیلات و ارتباطات باز بیشترین تاثیر را دارند. همچنین مربیگری مدیریتی از طریق توانمندسازی روانشناختی و وضوح نقش نیز بر رفتارهای نوآورانه تاثیر مثبت و معناداری دارد و میتواند موجب بروز رفتارهای نوآورانه در پرستاران گردد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان با اتخاذ رویکرد مربیگری مدیریتی توسط سرپرستان و مدیران رفتارهای نوآورانه پرستاران را افزایش داد. مربیگری مدیریتی به وضوح نقش و توانمندسازی روانشناختی پرستاران نیز کمک کرده و از این طریق نیز منجر به افزایش رفتارهای نوآورانه پرستاران شود.