1
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
2
دانشگاه اردکان
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
چکیده
زمینه و هدف: فرزندان جانبازان به علت مشکلات پدران خود میتوانند در معرض آسیبهایی باشند که در عملکرد فردی، اجتماعی و تحصیلی ایشان پیامدهای منفی بر جای بگذارد. به همین دلیل انجام برنامههای مداخلهای مناسب برای بهبود وضعیت آنها لازم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Alfred Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز انجام شد.
روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه پژوهش حاضر تمام دانش آموزان پسر فرزند جانباز دوره اول و دوم متوسطه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که 30 نفر از این دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای 15 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. شرکتکنندگان هر دو گروه، یکبار قبل، یکبار بعد و یکبار دو ماه پس از پایان برنامه مداخلهای، به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند. جلسات درمانی مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی دانش آموزان برای گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقهای به صورت یکبار در هفته اجرا شد. گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافته ها: دانشآموزان دو گروه از لحاظ برخی از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن، درآمد ماهانه خانوادگی و سطح تحصیلات والدین همسان شدند. نمرات خودپنداره تحصیلی (177/25=F) و دو خرده مقیاس تلاش تحصیلی (493/15=F) و اعتماد به نفس تحصیلی (067/26= F) در مرحله پسآزمون در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری داشته (001/0>p) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه گیری: برای افزایش خودپنداره تحصیلی دانشآموزان فرزند جانباز میتوان از آموزشهای گروهی مبتنی بر سبک زندگی با استفاده از نظریه Adler و با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی استفاده کرد.
رضاپور میرصالح, یاسر, احمدی اردکانی, زهرا, & شیری, محمدجواد. (1401). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. طب نظامی, 20(5), 546-553.
MLA
یاسر رضاپور میرصالح; زهرا احمدی اردکانی; محمدجواد شیری. "اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز". طب نظامی, 20, 5, 1401, 546-553.
HARVARD
رضاپور میرصالح, یاسر, احمدی اردکانی, زهرا, شیری, محمدجواد. (1401). 'اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز', طب نظامی, 20(5), pp. 546-553.
VANCOUVER
رضاپور میرصالح, یاسر, احمدی اردکانی, زهرا, شیری, محمدجواد. اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. طب نظامی, 1401; 20(5): 546-553.