1
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم ایران.
2
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.
چکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه حس انسجام و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس آسیبی نیابتی و عادی بود.
روش ها: جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر شهر قم بود، که براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 304 پسر و 196 دختر که در پایه هفتم و هشتم در سال 94-1393 از دانش آموزان فرزندان جانباز (125 نفر) و عادی (119 نفر) انتخاب شدند. دانش آموزان فرزندان جانباز (244 نفر) ابتدا پرسشنامه اختلال استرس پسآسیبی نیابتی (STSS) را تکمیل نمودند و سپس افراد دارای اختلال استرس پس آسیبی شناسایی و مرحله بعدی برای مقایسه دو گروه (فرزندان جانبازان 125 نفر و عادی 119 نفر) پرسشنامههای حس انسجام و خودپنداره تحصیلی را هر دو گروه تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها افزون بر روش های آمار توصیفی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه در متن مانوا بکار رفت (05/0 P<).
یافته ها: نتایج نشان داد حس انسجام و خودپنداره دانشآموزان به طور معناداری از اختلال پس آسیبی تاًثیر می پذیرند و دو گروه فرزندان جانبازان و عادی در حس انسجام و خود پنداره تحصیلی با یکدیگر تفاوت داشتند.
نتیجه گیری: افزایش مشکلات روانشناختی در دانش آموزان سبب ضعیف شدن خود پنداره آنها می شود به رغم نقش مهم استرس پس آسیبی نیابتی بر خود پنداره و حس انسجام دانش آموزان فرزندان جانبازان، میتوان برنامه های آموزشی جهت کاهش علائم اختلال استرس پسآسیبی نیابتی به کار گرفت.