وضعیت حس انسجام و خودپنداره تحصیلی در فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس آسیبی نیابتی و عادی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم ایران.

2 گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.

چکیده

اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه حس انسجام و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس آسیبی نیابتی و عادی بود.

روش ها: جامعه آماری پژوهش کلیه دانش­آموزان دختر و پسر شهر قم بود، که براساس نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تعداد 304 پسر و 196 دختر که در پایه هفتم و هشتم در سال 94-1393 از دانش آموزان فرزندان جانباز (125 نفر) و عادی (119 نفر) انتخاب شدند. دانش آموزان فرزندان جانباز (244 نفر) ابتدا پرسشنامه اختلال استرس پس­آسیبی نیابتی (STSS) را تکمیل نمودند و سپس افراد دارای اختلال استرس پس آسیبی شناسایی و مرحله بعدی برای مقایسه دو­ گروه (­فرزندان جانبازان 125 نفر و عادی 119 نفر) پرسشنامه­های حس انسجام و خودپنداره تحصیلی را هر دو گروه تکمیل نمودند. برای تحلیل داده­ها افزون بر روش های آمار توصیفی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه در متن مانوا بکار رفت (05/0 P<).

یافته ها: نتایج نشان داد حس انسجام و خودپنداره دانش­آموزان به طور معناداری از اختلال پس آسیبی تاًثیر می پذیرند و دو گروه فرزندان جانبازان و عادی در حس انسجام و خود پنداره تحصیلی با یکدیگر تفاوت داشتند.

نتیجه گیری: افزایش مشکلات روانشناختی در دانش آموزان سبب ضعیف شدن خود پنداره آنها می شود به رغم نقش مهم استرس پس آسیبی نیابتی بر خود پنداره و حس انسجام دانش آموزان فرزندان­ جانبازان، می­توان برنامه های آموزشی جهت کاهش علائم اختلال استرس پس­آسیبی نیابتی به کار گرفت.

کلیدواژه‌ها