مقایسه اعتیاد به اینترنت و مولفه های سلامت عمومی در فرزندانِ جانبازان و غیرجانبازان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسنده

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

اهداف: مطالعه حاضر به منظور مقایسه اعتیاد به اینترنت و مولفه های سلامت عمومی فرزندان جانبازان و غیرجانبازان در سال 93-1392 انجام شده است.

روش ها: روش پژوهش توصیفی -مقایسه ای و جامعه آماری کلیه فرزندان جانبازان و غیرجانبازان مدارس متوسطه شهر قدس می باشند، برای انتخاب فرزندانِ جانبازان از روش سرشماری و برای انتخاب فرزندانِ غیرجانبازان از روش تصادفی ساده استفاده شد، نهایتاً تعداد 188 نفر از دانش آموزان بعد از همتاسازی در متغیرهای اقتصادی و تحصیلی به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده آزمون سلامت عمومی(G.H.Q-28) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) بوده است. این مطالعه با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره) انجام گرفت و از نرم افزار SPSS16 جهت تحلیل داده استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد هر دو گروه فرزندان جانبازان و غیرجانبازان کاربران عادی اینترنت می باشند و در استفاده از اینترنت تفاوت آماری معناداری با هم ندارند. همچنین نمرات فرزندان جانبازان و غیرجانبازان در مولفه های اختلال در کارکرد اجتماعی و نشانه های جسمانی تفاوت معناداری با هم ندارند. ولی تفاوت دو گروه در مولفه های اضطراب و بی خوابی و افسردگی معنادار و فرزندان جانبازان وضعیت مطلوبی ندارند.

نتیجه گیری: مشکلات جسمانی روانی جانبازان بر سلامت عمومی فرزندان آنان تاثیر منفی گذاشته است. نمرات اضطراب و افسردگی در فرزندانِ جانبازان نشان می دهد، اجرای برنامه های آموزشی مناسب و ارائه خدمات بهداشت روانی، هم برای جانبازان و هم برای فرزندان آنان ضروری می باشد.

کلیدواژه‌ها