اهداف: آموزش در نیروهای نظامی کشور اهمیت زیادی دارد و اثرات مختلفی بر توانمندی نیروهای وظیفه دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دورههای آموزشی عمومی بر مهارتهای شخصیتی سربازان وظیفه تحت آموزش در یکی از مراکز آموزشی نظامی انجام شد. روشها: این مطالعه نیمهتجربی روی 230 نفر از سربازان تحت آموزش دوره اعزامی ابتدای اردیبهشتماه 1389 که از یکی از مراکز آموزشی نزاجا بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. دادهها بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه محققساخته براساس مدل 5عاملی شخصیت (با ایجاد تغییراتی در مدل) جمعآوری شد. مهارتهای شخصیتی براساس 7 مولفه تجربه فردی، اعتمادبهنفس، برنامهریزی، نفوذ و کمالطلبی، مهارتهای ارتباطی، روحیه کار تیمی و مسئولیتپذیری عملیاتی شد. دادهها بهکمک روشهای آماری توصیفی و آزمون T زوجی با نرمافزار Minitab 15 تحلیل شد. یافتهها: میانگین حاصلشده برای مهارتهای شخصیتی در پیشآزمون و پسآزمون اختلاف معنیدار نشان داد (0001/0= p ). مولفه نفوذ و کمالطلبی، بیشترین میزان تغییر در میانگین دو آزمون (%83/19) و مولفه روحیه کار تیمی، کمترین میزان تغییر (43/6%) را داشتند. نتیجهگیری: دورههای آموزشی وظیفه عمومی با معنیداری قابل قبول بر توسعه مهارتهای شخصیتی سربازان تاثیرگذار است. میانگین سنی 1/25 سال برای نمونه آزمون، کوتاهبودن دوره آموزش و اکتساب برخی از این مهارتها در طول دوره تحصیلات دانشگاهی و سوابق کاری پیش از اعزام به خدمت، از مهمترین علل پایینبودن تغییر در میانگین مولفهها در دو آزمون بهشمار میرود.