اهداف: ورود به محیط نظامی در اوایل دوران جوانی، مقطع بسیار حساسی در زندگی جوانان هر کشوری بهحساب میآید و قرارگرفتن در چنین شرایطی اغلب با فشار، نگرانی و بروز واکنشهای هیجانی همراه است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل جمعیتشناختی مرتبط با واکنشهای هیجانی در سربازان آموزشی انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، دو گروهان دارای مجموعاً 320 سرباز بهطور تصادفی ساده از چند پادگان در استانهای مختلف کشور انتخاب و تعداد 291 نفر در مطالعه وارد شدند. وضعیت واکنشهای هیجانی (استرس، اضطراب و افسردگی) آنها با پرسشنامه استاندارد DASS 21 مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS 15 با روشهای آمار توصیفی و آزمونهای پارامتریک تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان استرس در 8/14%، اضطراب در 3/31% و افسردگی در 2/18% از سربازان، در محدوده شدید یا خیلیشدید قرار داشت. در زمینه ارتباط بین واکنشهای هیجانی و عوامل دموگرافیک، نتایج نشان داد بین سطح تحصیلات، شغل قبلی، رضایت از درآمد، نوع سرپرستی، سابقه مصرف مواد مخدر و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای روحی- روانی با میزان واکنشهای هیجانی ارتباط معنیدار آماری وجود داشت (0.05>p). نتیجهگیری: با توجه به فراوانی واکنشهای هیجانی در سربازان و تاثیر عوامل استرسزای محیط نظامی بر احتمال تشدید آنها، لازم است تدابیر مدیریتی و آموزشی بهمنظور پیشگیری، کنترل و کاهش این واکنشها برای سربازان طی دوره آموزشی اندیشیده شود.