اهداف. اورژانس بیمارستان نقش اساسی در نجات جان افراد به هنگام بروز حوادث و سوانح ایفا میکند. هر یک دقیقه تاخیر در اجرای عملیات احیا، 10-7% شانس بازگشت مصدوم را کاهش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر دورههای آموزشی خاص بر کارکرد بخشهای اورژانس است. روشها. این مطالعه پژوهشی مداخلهای نیمهتجربی، از نوع تکگروهی پیشـ و پسآزمون است . برای نمونهگیری از روشهای سرشماری و نمونهگیری آسان استفاده شد. بر اساس قضیه حد مرکزی، تعداد نمونه حداقل 30 مورد برآورد گردید و 40 مورد مطالعه شد. رضایتمندی توسط پرسشنامه محققساخته در هر یک از مراحل (قبل از مداخله، بعد از مداخله و مرحله پیگیری) سنجیده شد. مدت زمان انتقال بیمار با کرونومتر محاسبه شد. پس از تشکیل کارگاه FOCUS-PDCA در گروههای 12 نفره، دورههای ارتقا برای آموزش قدم به قدم مراحل FOCUS-PDCA به اجرا در آمد. یافتهها. میانگین مدت زمان انتظار بیمار اورژانسی در مرحله قبل از مداخله 12/69±65/428 ثانیه، در مرحله بعد از مداخله 7/25±250 ثانیه و در مرحله پیگیری (دو ماه بعد) 57/27±235 ثانیه بود. میانگین نمره رضایتمندی صاحبان فرآیند، از فرآیند انتقال و رسیدگی به بیمار اورژانسی در مرحله قبل از مداخله 4/13±6/86 و در مرحله بعد از مداخله 4/9 ± 9/116 و 2 ماه بعد در مرحله پیگیری 3/8±7/123 بود. نتیجهگیری. اجرای FOCUS-PDCA بر عملکرد بخش اورژانس تاثیر مثبت دارد و موجب کاهش مدت زمان انتقال و رسیدگی به بیماران اورژانسی و همچنین افزایش رضایتمندی صاحبان فرآیند میشود.