مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
10.30491/jmm.2024.1006686.1189
چکیده
زمینه و هدف: ماموریت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، آموزش علوم پزشکی با بالاترین کیفیت تخصصی و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.شواهد، نشانگر نیاز جامعه ایران و نظام سلامت به خدمات سلامت معنوی است. ارائه خدمات سلامت معنوی به عنوان یک تخصص بالینی نیازمند نظریه است. این مطالعه با هدف طراحی و اعتبار سنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر نظریه قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شد. روشها: این مطالعه اقدام پژوهی در سال های 1399 تا 1403 مبتنی بر مدل Kern و همکاران در توسعه برنامه درسی اجرا شد. گام های مطالعه شامل: شناسایی مسئله و نیازسنجی عمومی، نیازسنجی فراگیران هدف، تعیین اهداف و پیامدهای آموزشی، تعیین راهبردها و روش های آموزشی، پیاده سازی برنامه آموزش طولی، ارزشیابی برنامه و بازخورد نتایج در اصلاح برنامه بودند. روایی محتوایی مطالب، روش های آموزش، در شش پنل تخصصی توسط 30 نفر اعضای کمیته برنامه ریزی درسی و دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی بقیه الله (عج) تایید شد. یافتهها: عملکرد بالینی پزشکان در ارائه خدمات سلامت معنوی، مبتنی بر نظریه علمی از طریق آموزش رسمی همراه با کوریکولوم پنهان آموزشی شکل می گیرد. آموزش سلامت معنوی نیازمند اساتید متخصص و مهذب در جایگاه راهنمای معنوی (منتور) است. آینده پژوهی خدمات سلامت معنوی در ایران نشانگر چالش هایی در تولید دانش، نشردانش و کاربرد دانش سلامت معنوی می باشد. تعیین کننده های اجتماعی سلامت معنوی دانشجویان، نیاز دانشجویان پزشکی به آموزش سلامت معنوی را نشان می دهد. طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش شایستگی ارائه خدمات سلامت معنوی، اهداف و پیامدهای آموزشی را معین نمود. راهبرد آموزش مبتنی بر شایستگی، امکان آموزش جامعه نگر را فراهم می کند. محتوای آموزش طولی با آموزش آداب پزشکی معنوی در قالب 40 درصد اصلاح برنامه درسی آداب پزشکی 1 تا 4 در 4 ترم علوم پایه به همراه تغییر 20 درصدی واحدهای نشانه شناسی بالینی قابل اجراست. آموزش بالینی به شکل یادگیری در حین عمل کردن، مهارت آموزی را میسر می کند. استانداردهای آموزش سلامت معنوی، معیارهای ارزشیابی برنامه را مشخص می کنند. نتیجهگیری: آموزش رسمی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی همراه با کوریکولوم پنهان، می تواند دانشجویان پزشکی را برای ارائه خدمات سلامت معنوی در مراکز ارائه مراقبت های سلامت، در طول عمر مراجعان، در سطوح مختلف پیشگیری، در طیف سلامت و بیماری، خصوصا در شرایط بحران های معنوی توانمند کند.
اسدزندی, مینو . (1403). طراحی و اعتبارسنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی. طب نظامی, 26(5), 2534-2545. doi: 10.30491/jmm.2024.1006686.1189
MLA
اسدزندی, مینو . "طراحی و اعتبارسنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی", طب نظامی, 26, 5, 1403, 2534-2545. doi: 10.30491/jmm.2024.1006686.1189
HARVARD
اسدزندی, مینو. (1403). 'طراحی و اعتبارسنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی', طب نظامی, 26(5), pp. 2534-2545. doi: 10.30491/jmm.2024.1006686.1189
CHICAGO
مینو اسدزندی, "طراحی و اعتبارسنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی," طب نظامی, 26 5 (1403): 2534-2545, doi: 10.30491/jmm.2024.1006686.1189
VANCOUVER
اسدزندی, مینو. طراحی و اعتبارسنجی و اجرای آموزش طولی آداب پزشکی معنوی و سلامت معنوی مبتنی بر مدل قلب سلیم به دانشجویان دوره دکترای عمومی پزشکی. طب نظامی, 1403; 26(5): 2534-2545. doi: 10.30491/jmm.2024.1006686.1189