تبیین ابعاد آمادگی فوریت‌های پیش بیمارستانی در مواجهه با تهدیدات زیستی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت و نقش نظام فوریت‌های پیش­ بیمارستانی به عنوان خط مقدم درمان در کاهش مصدومین و آسیب به بیماران و همچنین ناشناخته بودن ماهیت برخی از عوامل خطرآفرین زیستی، این مطالعه قصد دارد به بررسی مولفه‌های آمادگی نظام فوریت‌های پیش­ بیمارستانی در مواجهه با تهدیدات زیستی بپردازد.
روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه کیفی دو مرحله ای است. مرحله اول به روش مطالعه مروری دامنه ­ای و مرحله دوم به روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این مرحله 14 نفر از افراد صاحب‌نظر حوزه زیستی بودند که به روش نمونه ‎گیری هدفمند انتخاب شدند و نمونه‌ گیری تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختارمند جمع ‎آوری و تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: پس از ادغام ابعاد و مولفه‌های حاصل از مرور متون و مصاحبه و بر اساس تیم پژوهش 7 بعد و 23 مولفه‌ نهایی آمادگی پیش ­بیمارستانی در تهدیدت زیستی استخراج و نهایی گردید. یافته های نهایی مطالعه از 7 بعد شامل هشدار و تشخیص بیماری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت، برنامه ­ریزی و ارزیابی، مدیریت منابع و تجهیزات، مستند سازی و ثبت تجربیات، آموزش و تمرین و ایمنی و امنیت تشکیل شده است.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با مشخص نمودن مولفه ها و ابعاد مورد نیاز پیش ­بیمارستانی می ­تواند به عنوان منبع معتبری جهت استفاده از نظام‌های پیش ­بیمارستانی در مقابله با بحران‌های زیستی مورد استفاده قرار گیرد. برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مرتبط با نقش عناصر اصلی آمادگی که در این بررسی شناسایی شد، می‌تواند به ارتقای آمادگی نظام‌های خدمات فوریت‌های پزشکی در حوادث کمک کند. همچنین، یافته‌های این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مربیان خدمات فوریت‌های پزشکی، مدیران خدمات فوریت‌های پزشکی و محققان قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها