بررسی وضعیت مدیریت منابع انسانی و تجهیزات بیمارستانی در بیمارستان های منتخب نظامی در همه گیری کووید-19: مطالعه مقطعی در پنج مرکز نظامی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات آسیب های شیمیایی، انستیتو سیستم بیولوژی و مسمومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: تأثیر مدیریت بیمارستانی بر مرگ و میر کووید-19 شامل بررسی راهبردهای مدیریتی مختلف، ارزیابی کفایت منابع بیمارستانی و همچنین کارایی سیستم‌های بهداشتی در واکنش به بحران کووید-19 می­ باشد. شواهد نشان می‌دهد که مدیریت مؤثر بیمارستانی و کفایت منابع بیمارستانی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 داشته باشد. اما شواهد در ارتباط با نقش این عوامل در بیمارستان ­های نظامی و در کشور ایران محدود است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی و تجهیزات بیمارستانی بر مرگ و میر ناشی از کووید-19 در پنج بیمارستان نظامی در ایران می ­باشد.
روش‌ها: اطلاعات بیمارستانی شامل تعداد تخت­ های بیمارستانی، تعداد پرستاران، تعداد تخت­ های ICU، تعداد پرستاران ICU، تعداد ونتیلاتورهای بیمارستان، وجود/عدم وجود دستگاه سی تی اسکن یا PCR در بیمارستان، میزان عفونت بیمارستانی، از بیمارستان­ های نظامی در شهرهای تهران، تبریز، کرمان، اصفهان و کرمانشاه در طی بازه زمانی اسفند 1399 تا تیرماه 1401 به صورت حضوری و مصاحبه ­ای با مسئولین مربوطه جمع ­آوری گردید.
یافته‌ها: مطالعه بر روی اطلاعات ثبت شده در پرونده 2500 بیمار فوت شده بر اثر ابتلا به کووید-19 در پنج مرکز درمانی واقع در تهران، تبریز، اصفهان، کرمان و کرمانشاه انجام شد. مواردی مانند درصد تخت­ های ICU نسبت به تخت ­های کل بیمارستان، درصد پرستاران بخش مراقبت­ های ویژه نسبت به کل پرستاران بیمارستان، درصد تخت های ICU نسبت به کل بیماران ورودی به بیمارستان نسبت عکس با مرگ و میر ناشی از کووید-19 داشتند هرچند که این ارتباط معنادار نبوده است. مهمترین عامل معناداری مرگ و میر افزایش تعداد تخت­ های اشغال شده بیمارستانی در نظر گرفته شد.
نتیجه‌گیری: بیمارستان­ های نظامی در مقابله با اپیدمی کووید-19 در ایران به نسبت موفق عمل کرده ­اند و علل مربوط به موارد مدیریتی و بیمارستانی ارتباط چندانی با درصد بالای مرگ و میر ندارد. با این حال، تعداد بالای بیماران مراجعه کننده و عدم مدیریت صحیح منابع می ­تواند در مرگ و میر ناشی از کووید-19 اثرگذار باشد. افزایش تعداد تجهیزات مرتبط با درمان مانند ونتیلاتورها و بهینه سازی بخش مراقبت­ های ویژه می‌تواند توانایی بیمارستان‌ها را در مقابله با کووید-19 تقویت کند و در نتیجه به کاهش میزان مرگ و میر کمک کند.

کلیدواژه‌ها