ارتباط بین مواجهه با هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه‌ای و زایمان زودرس: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات مهندسی بافت و پزشکی بازساختی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، پژوهشکده علوم بالینی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

4 مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

5 مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

6 مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد، پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

7 گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: آلاینده‌ها، از جمله هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای (PAHs) خطرات زیست ‌محیطی و بهداشتی قابل‌توجهی دارند. مواجهه با آن ­ها با پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارتباط بین مواجهه با PAHs و زایمان زودرس انجام شد.
روش‌ها: در این مرور سیستماتیک و متاآنالیز پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus ،MEDLINE/PubMed ،Web of Science ،Cochrane Library و ProQuest بدون محدودیت زمانی تا 16 ژوئن 2024 جستجو شدند. ارزیابی کیفیت مطالعات با استفاده از مقیاس نیوکاسل-اتاوا (NOS) انجام شد و از ابزار گرید برای ارزیابی اعتبار شواهد استفاده شد. آنالیز داده ­ها با استفاده از مدل اثرات تصادفی و نسبت شانس با فاصله اطمینان 95 درصد انجام گرفت. ناهمگونی بین مطالعات با استفاده از آزمون Q کوکران و شاخص I2 بررسی شد و ارزیابی سوگیری انتشار از طریق نمودار قیفی و آزمون ­های بگ و ایگر انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار آماری STATA نسخه ۱۷ انجام شد.
یافته‌ها: در مجموع از 5695 مطالعه اولیه، ۶ مطالعه با حجم ۴۵۱۵۸ نفر در بررسی نهایی وارد شدند. نتایج متاآنالیز نشان داد ارتباط معناداری بین مواجهه مادر با متابولیت های PAH و زایمان زودرس وجود ندارد (0/59=P؛ 1/49-0/80 :CI %95؛ 1/09 :OR) و نتیجه شاخص I2، ناهمگونی قابل توجهی را در بین مطالعات نشان داد (0/001>P؛ 88/23%=I2). براساس آنالیز نمودار قیفی و نتایج آزمون­ های بگ (0/964=P) و ایگر (0/855=P) سوگیری انتشار قابل توجهی در نتایج به دست آمده مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه بر عدم تاثیر قرار گرفتن در معرض PAHs بر زایمان زودرس تأکید می­ کند. با این حال طراحی مطالعات آینده‌نگر با روش­ های استاندارد ارزیابی مواجهه و کنترل دقیق عوامل مداخله‌گر و روشن شدن مکانیسم‌های زمینه‌ای مرتبط با قرار گرفتن در معرض PAH و پیامدهای نامطلوب بارداری ضروری است.

کلیدواژه‌ها