تاثیر آموزش چندرسانه‌ای بر نگرش پرستاران نظامی در تریاژ مصدومین شیمیایی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

2 گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

3 گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

4 دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: تریاژ فرآیندی پویا از زنجیره‌ مراقبت از بیمار است که جهت تعیین اولویت برای درمان، تخلیه و آلودگی‌زدایی استفاده می‌شود. آمادگی پرستاران نظامی به منظور جداسازی و تریاژ مصدومین شیمیایی امری ضروری است. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر آموزش تریاژ مصدومین شیمیایی به روش چندرسانه‌ای بر میزان نگرش پرستاران یک بیمارستان منتخب نظامی است.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 54 پرستار شاغل در یک بیمارستان نظامی شهر مشهد در سال 1400 به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. نگرش پرستاران در سه مرحله‌ قبل، بعد و یک ماه بعد از مداخله اندازه‌گیری شد. سپس داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار  SPSS نسخه 21 و با آزمون‌های تی مستقل و تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین نمره نگرش در بین دو گروه قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (0/180 =P) اما افزایش معناداری در میانگین نمره نگرش در گروه آزمون بعد از مداخله (0/001=P) و یک ماه بعد مشاهده شد (0/009=P) و اندازه اثر میزان نگرش در محدوده متوسط برآورد شد.
نتیجه‌گیری: نتایج، بیانگر اثربخشی آموزش چند رسانه ­ای بر بهبود نگرش پرستاران در تریاژ مصدومین شیمیایی است؛ لذا پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزش مداوم از آموزش چندرسانه‌ای جهت ارتقای دانش و نگرش پرستاران در پاسخ به حوادث و بلایا بویژه حوادث شیمیایی، میکروبی و هسته ای استفاده شود.

کلیدواژه‌ها