تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی با تاکید بر آموزه‌های دین اسلام بر حالات روان شناختی مثبت و طلاق عاطفی همسران خانواده‌های ایثارگر

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

چکیده

زمینه و هدف: مشکلات روان­شناختی و خانوادگی، هنگامی تشدید می‌شود که یکی از افراد خانواده با بحران‌هایی در زندگی مواجه شود؛ ازجمله این بحران‌ها حضور فرد ایثارگر در خانواده است. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی با تاکید بر آموزه‌های دین اسلام بر حالات روانشناختی مثبت و طلاق عاطفی همسران خانواده‌های ایثارگر انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری متشکل از همسران خانواده‌های ایثارگر شهرستان زاهدان در سال ۱۴۰1 بود. بر اساس معیارهای ورود، 30 نفر با روش نمونه‌گیری در درسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های حالت‌های روان‌شناختی مثبت (رجایی و همکاران، 1390) و طلاق عاطفی (گاتمن، 1998) بود. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباطی با تاکید بر آموزه‌های دین اسلام به صورت هفتگی دوبار طی ۸ جلسه 1/5 ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه  آموزشی را دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای‌دو و تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن، تحصیلات و اشتغال تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (0/05<P). نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی با تاکید بر آموزه‌های دین اسلام در افزایش نمرات حالت‌های روان‌شناختی مثبت (P<0/001 ،F=73/804) و کاهش نمرات طلاق عاطفی (P<0/001 ،F=15/166) همسران خانواده‌های ایثارگر مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: ارتباط موثر برای حفظ روابط سالم ضروری است و هنگامی که با آموزه ­های اسلامی ترکیب شود، این توانایی را دارد که درک، شفقت و احترام بیشتری را در بین اعضای خانواده ایجاد کند بنابراین آموزش مهارت‌های ارتباطی با تأکید بر آموزه‌های دین مبین اسلام، پتانسیل ارتقای حالات روان‌شناختی مثبت و کاهش طلاق عاطفی را در میان همسران خانواده‌های ایثارگر دارد.

کلیدواژه‌ها