اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با چگالی بالا (HD-tDCS) بر روی قشر پیش پیشانی خلفی-جانبی (DLPFC) در بهبود بدتنظیمی هیجانی القایی و سرعت پردازش اطلاعات

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: تنظیم هیجان عاملی مهم و تعیین‌کننده در بهزیستی روانی و عملکرد اثربخش افراد است، که نقش اساسی در سازگاری با رویدادهای استرس‌زای زندگی ایفا می‌کند. افرادی که اختلال در تنظیم هیجانی را تجربه می‌کنند ممکن است علائمی مانند رفتارهای تکانشی، اضطراب شدید، پرخاشگری و مشکلات در فراشناخت را نشان دهند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای با چگالی بالا (HD-tDCS) در قشر پیش پیشانی خلفی-جانبی (DLPFC) مغز بر بهبود بدتنظیمی هیجانی و همچنین سرعت پردازش اطلاعات مغزی افراد می‌باشد.
روش‌ها: این مطالعه یک تحقیق پیش­ آزمون-پس­ آزمون است. در این مطالعه از 20 شرکت‌کننده سالم (جنسیت مرد، راست دست) استفاده شد. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی در دو گروه تحریک آندال و گروه شم (کنترل) قرار گرفتند. با کامل کردن پرسشنامه ­های ERQ و DTS و همچنین انجام آزمون PASAT پیش و پس از تحریک الکتریکی مغز به روش HD-tDCS در ناحیه L-DLPFC، این مطالعه مورد پیگیری و انجام قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از مداخله (تحریک) در مقایسه پیش و پس‌آزمون بین گروه تحریک و گروه کنترل از لحاظ متغیر ارزیابی، سرکوبی، جذب شدن به وسیله هیجانات منفی، تنظیم تلاش‌ها برای تسکین پریشانی، تعداد پاسخ درست آزمون پاسات و زمان پاسخ آزمون پاسات تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/05>P). این موضوع نشان‌دهنده اثربخشی مداخله (تحریک آندال) بر این مولفه‌ها بین گروه تحریک و کنترل می‌باشد. اما بین گروه تحریک و گروه کنترل از لحاظ متغیرتحمل پریشانی هیجانی، برآورد ذهنی پریشانی و تعداد پاسخ نادرست آزمون پاسات تفاوت معنی‌داری وجود نداشت (0/05<P). همچنین در مقایسه پیش و پس‌آزمون در هیچ کدام از مولفه‌های پژوهش، زمان به عنوان فاکتور معنی‌داری شناخته نشد.
نتیجه‌گیری: تحریک الکتریکی فراجمجمه ­ای با چگالی بالا (HD-tDCS) در قشر پیش پیشانی خلفی-جانبی (DLPFC) سمت چپ باعث بهبود برخی از مولفه‌های بدتنظیمی هیجانی شده و همچنین میزان سرعت پردازش اطلاعات مغز را نیز بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها