بررسی اثر فعالیت ورزشی مقاومتی همراه با ماسک نظامی و تمرینی بر میزان لاکتات خون و هورمون رشد در نظامیان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزش، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه افسری امام علی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: دوره­ های آموزشی نظامیان با توجه به شرایط جدید نسبت به قدیم باید به­ گونه ­ای طراحی شود که علاوه بر کارا بودن آن در یک مدت زمان کوتاه­تر، بتواند آمادگی جسمانی و عوامل اثرگذار بر آن­ ها را توسعه دهد. فعالیت مقاومتی با تجهیزات مختلف نظامی و ورزشی همچون ماسک­ گاز و ماسک تمرینی که بیشتر با شدت پایین انجام می‌شود پاسخ‌ها و تأثیرات فیزیولوژیکی مختلفی را به‌دنبال دارد. از این رو، هدف اصلی این پژوهش مطالعه تأثیر دو نوع ماسک نظامی و تمرینی طی فعالیت ورزشی مقاومتی بر پاسخ ­های لاکتات و هورمون رشد در افراد نظامی بود.
روش‌ها: در این مطالعه، از روش متقاطع استفاده شد. 12 فرد نظامی تمرین کرده (با میانگین سنی سال 6/45±27/75 و شاخص توده بدنی 3/43±25/41 کیلوگرم بر متر مربع) به صورت کاملاً تصادفی و در سه روش سنتی یا کنترل (1RM %75)، فعالیت مقاومتی همراه با ماسک نظامی و ماسک تمرینی (1RM %30) مورد پژوهش قرار گرفتند. فعالیت مقاومتی شامل اجرای 4 نوبت حرکت اسکوات با مجموع  تکرار 65 بود. نمونه‌های خونی قبل و بلافاصله بعد از فعالیت جمع­ آوری شد. داده‌ها با استفاده از روش واریانس تحلیل واریانس دو راهه با اندازه‌گیری­ های مکرر، با نرم‌افزار SPSS (نسخه 23) در سطح معناداری 0/05>P مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: هر سه روش تمرینی موجب افزایش معنادار لاکتات (0/05>P) و عدم افزایش هورمون رشد جز در روش سنتی بلافاصله پس از فعالیت شد اما تفاوت معناداری بین گروه‌ها در میزان لاکتات بود ولی در میزان هورمون رشد مشاهده نشد (0/05>P).
نتیجه‌گیری: بررسی­ ها نشان داد هر دو روش فعالیت ورزشی مقاومتی همراه با ماسک نظامی و تمرینی مانند فعالیت مقاومتی روتین می‌تواند موجب افزایش معنی­دار لاکتات خون پس از فعالیت شود. این تحقیق اثربخشی این‌گونه از تمرینات بر پاسخ افزایشی لاکتات را تأیید می­ نماید و می ­تواند اهدافی را که از تمرینات با شدت بالا انتظار می رود، برآورده ‌کند.

کلیدواژه‌ها