نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده‌ منفی در پیش‌بینی سلامت روان کارکنان ناجا (مطالعه موردی شهر تهران)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

3 گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: از آنجایی که سلامت روان به‌­عنوان بخش مهمی از مفهوم کلی سلامت شامل توانایی برقراری رابطه مثبت با دیگران، شیوه تطابق و سازگاری با محیط و نیز چگونگی کنترل استرس در زندگی روزمره در هنگام مواجهه با شرایط بحرانی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده­ منفی در پیش­‌بینی سلامت روان کارکنان ناجا انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان نیروی انتظامی استان تهران که در سال 1400 مشغول به خدمت بودند، از بین آن­‌ها به به روش نمونه­‌گیری در دسترس تعداد 203 نفر انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004)، پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی مک­اوی و همکاران (2010) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد. تجزیه­‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌­افزار آماری  SPSSنسخه 23 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نمره کلی دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی با سلامت روان به­‌ترتیب همبستگی 0/58 و 0/64 وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل ضرایب رگرسیون نشان می‌­دهد که نمره کلی دشواری در تنظیم هیجان 0/54 و نمره کلی افکار تکرارشونده منفی 0/60 توان پیش‌­بینی تغییرات سلامت روانی را دارند. مؤلفه‌­های دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی همگی با هم می­‌توانند 56 درصد تغییرات سلامت روانی را پیش‌­بینی کنند، بر این اساس مدل رگرسیونی معنادار است (0/001>P < /span>).
نتیجه‌گیری: دشواری در تنظیم هیجان و افکار تکرارشونده منفی می­توانند سلامت روان کارکنان ناجا را با تهدید مواجهه سازند، از این­‌رو با کمک گرفتن از مهارت‌های مرتبط با تنظیم و مدیریت درست هیجان و مدیریت افکار و هیجان­‌های ناسالم می‌­توان از بسیاری از تهدیدکننده‌­های مرتبط با سلامت روان اجتناب کرد.

کلیدواژه‌ها