بررسی رابطه بین توانایی تصویرسازی ذهنی و عملکرد دانشجویان خلبانی ارتش هنگام انجام تکالیف پیش بینی در شرایط آب و هوایی متفاوت

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: نقش پیش‌­بینی انطباقی و تمرینات ذهنی در ارگان­‌های نظامی بویژه درخلبانان جهت نیل به موفقیت در ماموریت­‌ها برجسته می‌­باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه بین توانایی تصویرسازی ذهنی و عملکرد دانشجویان خلبانی ارتش با سطوح مختلف مهارتی هنگام انجام تکالیف پیش‌­بینی در شرایط آب و هوایی متفاوت می‌­باشد.
روش‌ها: در این مطالعه تعداد 19 دانشجوی نظامی با دامنه سنی 25-18 سال و بدون مشکل بینایی و به صورت نمونه در دسترس از بین 50 دانشجو انتخاب شدند. در ابتدا تمامی آزمودنی­‌ها پرسشنامه وضوح تصویرسازی حرکتی را تکمیل نمودند و تکالیف مربوط به پیش‌­بینی با استفاده از دستگاه شبیه­‌ساز تیراندازی را در سه مرحله شامل تیراندازی به هدف ثابت، تیراندازی به هدف متحرک و در نهایت تیراندازی به هدف متحرک در شرایط باد را اجرا نمودند و امتیازات کسب شده توسط هر آزمودنی در هر مرحله ثبت و در نهایت امتیاز کلی هر آزمودنی محاسبه گردید. جهت نرمال بودن توزیع داده‌­ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و جهت مقایسه معنی­‌داری بین گروه­‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­‌های مکرر و جهت سنجش همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گردید.
یافته‌ها: اختلاف معنی‌­داری بین سه وضعیت تیراندازی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌­های مکرر مشاهده گردید (0/003P<). بین وضعیت ثابت با انجام تکالیف پیش­‌بینی در وضعیت متحرک (0/023P<) و متحرک با حضور شرایط وزش باد (0/017P<) تفاوت معنی­‌داری مشاهده گردید. همچنین توانایی پیش‌­بینی دانشجویان خلبانی در مقایسه با دانشجویان غیرخلبانی به ترتیب در وضعیت متحرک (35/50) و متحرک با وزش باد (35/50)، بیشتر بود ولی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (0/05P>) و در پایان رابطه مستقیمی بین هیچکدام از انواع تصویرسازی و نتایج تکالیف پیش‌­بینی مشاهده نگردید.
نتیجه‌گیری: پیش‌­بینی انطباقی و تمرینات ذهنی در ارگان­‌های نظامی بویژه درخلبانان به دلیل وجود اهداف فراوان متحرک هنگام پرواز مانند عملیات تعقیب یک جنگنده یا خودرو و مورد هدف قرار دادن آن در نقطه و زمان مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است و داشتن این مهارت، افزایش دقت و سرعت تصمیم­گیری و در نهایت موفقیت آن­‌ها در اجرا و عملیات نظامی را به­‌دنبال دارد.

کلیدواژه‌ها


1. HemayatTalb R, Ghasemi A. Motor control and learning, 4th ed. Elm va Harkat, 2005. 2. Bagherzade F, Sheikh M, Shahbazi M, and Tahmasebi S. Motor Learning and Control: consepts and Applications, 1st ed. Bamdad Ketab, 1386. 3. Muhrer E, Vollrath M. Expectations while car following—The consequences for driving behaviour in a simulated driving task. Accident Analysis & Prevention. 2010 Nov 1;42(6):2158-64. 4. Ward P, Farrow D, Harris KR, Williams AM, Eccles DW, Ericsson KA. Training perceptual-cognitive skills: Can sport psychology research inform military decision training?. Military Psychology. 2008 Mar 6;20(sup1):S71-102. 5. Henneman EA, Blank FS, Gawlinski A, Henneman PL. Strategies used by nurses to recover medical errors in an academic emergency department setting. Applied Nursing Research. 2006 May 1;19(2):70-7. 6. Fooladian J, Namazizadeh M, Sheikh M, Bagherzadeh F. The effect of practice arrangement (contextual interference) on acquisition, retention and transfer of generalized motor program and parameter. World Journal of Sport Sciences. 2009;2(1):53-9. 7. Jeannerod M. The representing brain: Neural correlates of motor intention and imagery. Behavioral and Brain sciences. 1994 Jun;17(2):187-202. 8. rashidi M, Pooraghaei Ardakani Z, and zarian Z.The effect of fatigue due to different intensities of exercise on coincidence-anticipation timing performance with intra trial variation. Mot. Behav 2016.23(8):157–170. 9. Causer J, Smeeton NJ, Williams AM. Expertise differences in anticipatory judgements during a temporally and spatially occluded task. PloS one. 2017;12(2). 10. Moran A, Guillot A, MacIntyre T, Collet C. Re‐imagining motor imagery: Building bridges between cognitive neuroscience and sport psychology. British Journal of Psychology. 2012 May;103(2):224-47. 11. Ridderinkhof KR, Brass M. How kinesthetic motor imagery works: a predictive-processing theory of visualization in sports and motor expertise. Journal of Physiology-Paris. 2015 Feb 1;109(1-3):53-63.12. Post P, Young G, Simpson D. The Effects of a PETTLEP Imagery Intervention on Learners' Coincident Anticipation Timing Performance. Journal of Applied Sport Psychology. 2018 Apr 3;30(2):204-21. 13. Smeeton NJ, Hibbert JR, Stevenson K, Cumming J, Williams AM. Can imagery facilitate improvements in anticipation behavior?. Psychology of Sport and Exercise. 2013 Mar 1;14(2):200-10. 14. Post PG, Williams CD, Simpson D, Berning JM. The effects of a PETTLEP imagery intervention on the learning of a complex motor skill. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity. 2015 Jan 1;10(1):19-30. 15. Jeannerod M. The representing brain: Neural correlates of motor intention and imagery. Behavioral and Brain sciences. 1994 Jun;17(2):187-202. 16. Fogassi L. The mirror neuron system: How cognitive functions emerge from motor organization. Journal of Economic Behavior & Organization. 2011 Jan 1;77(1):66-75. 17. Urgesi C, Savonitto MM, Fabbro F, Aglioti SM. Long-and short-term plastic modeling of action prediction abilities in volleyball. Psychological research. 2012 Jul 1;76(4):542-60. 18. Shim J, Carlton LG, Chow JW, Chae WS. The use of anticipatory visual cues by highly skilled tennis players. Journal of motor behavior. 2005 Mar 1;37(2):164-75. 19. Nasr Azadani S, Ghamarani A, Yar Mohammadian A. Mirror neurons and role of them in imitation and theory of mind in autism spectrum children. Exceptional Education Journal. 2013 Nov 10;8(121):42-8. 20. Smeeton NJ, Hibbert JR, Stevenson K, Cumming J, Williams AM. Can imagery facilitate improvements in anticipation behavior?. Psychology of Sport and Exercise. 2013 Mar 1;14(2):200-10. 21. Hatami N, “The Advantages of PETTLEP Imagery in Bilateral Transfer Handball Shooting Skills for Students,” Tehran. 22. Post PG, Williams CD, Simpson D, Berning JM. The effects of a PETTLEP imagery intervention on the learning of a complex motor skill. Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity. 2015 Jan 1;10(1):19-30. 23. Bagherzade F, Sheikh M,. Shahbazi M, and Tahmasebi S, Motor Control and learning. Bamdad Ketab, 1386. 24. Akpinar S, Devrilmez E, Kirazci S. Coincidence-anticipation timing requirements are different in racket sports. Perceptual and motor skills. 2012 Oct;115(2):581-93. 25. Wu Y, Zeng Y, Zhang L, Wang S, Wang D, Tan X, Zhu X, Zhang J. The role of visual perception in action anticipation in basketball athletes. Neuroscience. 2013 May 1;237:29-41. 26. Balser N, Lorey B, Pilgramm S, Naumann T, Kindermann S, Stark R, Zentgraf K, Williams AM, Munzert J. The influence of expertise on brain activation of the action observation network during anticipation of tennis and volleyball serves. Frontiers in human neuroscience. 2014 Aug 1;8:568. 27. Wimshurst ZL, Sowden PT, Wright M. Expert–novice differences in brain function of field hockey players. Neuroscience. 2016 Feb 19;315:31-44. 28. Denis D, Rowe R, Williams AM, Milne E. The role of cortical sensorimotor oscillations in action anticipation. Neuroimage. 2017 Feb 1;146:1102-14. 29. Causer J, Smeeton NJ, Williams AM. Expertise differences in anticipatory judgements during a temporally and spatially occluded task. PloS one. 2017;12(2).