مهارت خلاقیت در دانشجویان دانشکده پرستاری منتخب نظامی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

3 مرکز تحقیقات فیزیولوژی آموزش پرستاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

4 مرکز تحقیقات تروما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: دانشگاه محل خلاقیت و نوآوری است. دانشگاه خلاق، مکانی آموزشی و پایه تولید و ارتقای کیفیت دانش، گسترش مرزهای دانش و تربیت دانشجوی خلاق است. بنابر این پروش خلاقیت برای دانشجویان دانشگاه­‌ها نسبت به سایر سازمان­‌ها ضرورت بیشتری دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح مهارت خلاقیت در دانشجویان یکی از دانشکده‌­های منتخب نظامی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک  مطالعه توصیفی-مقطعی بود که با مشارکت 149 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی منتخب نظامی انجام شد. نمونه‌­گیری به روش در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­‌ها پرسشنامه معتبر عابدی بود که دارای 4 حیطه: سیالیت، بسط، ابتکار و انعطاف‌­پذیری است. داده­‌ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها:  نتایج مطالعه نشان داد نمره کلی خلاقیت با میانگین 25/968±134/80 بود که در حد متوسط است. نمره سیالیت 7/02±50/35، نمره بسط 18/52±24/61، نمره ابتکار 6/36±34/72 و نمره انعطاف 4/17±25/2 است. هیچ اختلاف آماری معنی‌داری از نظر امتیاز کل مهارت خلاقیت در بین دانشجویان دانشکده پرستاری دیده نشد (0/826P=).
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مهارت خلاقیت در بین دانشجویان رشته­‌های مختلف دانشکده پرستاری در حد متوسط است، لذا پیشنهاد می­‌شود که از روش‌­های نوین تدریس در جهت ارتقای مهارت خلاقیت و آموزش تفکر محور و خلاق استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


References 1. Ganji K, Taghavi S , Azimi F. The meta- analysis of variables associated with creativity. . Innovation & Creativity in Human Science 2015;4(4):-. 2. Sarros JC, Cooper BK, Santora JC. Building a Climate for Innovation Through Transformational Leadership and Organizational Culture. Journal of Leadership & Organizational Studies. 2008;15(2):145-58. 3. Tekin M, Z. T. Analysis of the creativity level of the gifted students. . Procedia Soc Behav Sci. 2009;1(1):1088- 92. . 4. Freeman J. First Insights:Fostering creativity in university performance. Arts and Humanities in Higher Education. 2006;5(1):91-103. 5. Pavill B. Fostering Creativity in Nursing Students A Blending of Nursing and the Arts. Holistic nursing practice. 2011;25:17-25. 6. Auttawutikul S, Wiwitkunkasem K, Smith D. Use of weblogs to enhance group learning and design creativity amongst students at a Thai University. Innovations in Education & Teaching International. 2014;51. 7. Auttawutikul S, Wiwitkunkasem K, DR. S. Use of weblogs to enhance group learning and design creativity amongst students at a Thai University. Innov Educ Teach Int. 2014;51(4):378- 88. 8. Gholipour A, Pirannejad A, Kozekanan S, F. G. Designing motivational system to produce creativity and entrepreneurship in petrochemical company. Int J Bus Manag. 2011;6(5):137-45. . 9. Sacchett S, E. T. Satisfaction with Creativity: A Study of Organizational Characteristics and Individual Motivation. Journal of Happiness Studies. 2013;14(6):1789-95. 10. M. M. The impact of deployment creative thinking pattern Ranku and Chad on the management skills of nursing students. . J Nurs. 2012;1(1):51-6. 11. Gibson R. The ‘art’ of creative teaching: implications for higher education. Teaching in Higher Education. 2010;15(5):607-13. 12. Fields Z, Bisschoff CA. A Theoretical Model to Measure Creativity at a University. Journal of Social Sciences. 2013;34(1):47-59. 13. Nasiri A, Tabari R, Salami-Kohan K, Kazem-Nezhad-Leili E. A study on the level of innovation and its related factors in critical care nurses employed in intensive care units. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2013;2(3):8-18. 14. Shin S, Ha J, Shin K, Davis MK. Critical thinking ability of associate, baccalaureate and RN-BSN senior students in Korea. Nurs Outlook. 2006;54(6):328-33. 15. Rasool Eslami A, Shekarabi R, Behbahani N, Jamshidi R. comparison of Critical Thinking in Freshmen and Senior Nursing Students and nurses. Iranian Journal of Iran Nursing. 2004;39:15-29. 16. Saatchi M, Kamkari K, M. A. Psychological tests. Tehran: Virayesh press; 2012. 17. KS. B. Preparing for the Future: President`s message. AORN J. 2008;88(4):531-3. 18. Auzmendi E, Villa A, J. A. Reliability and validity of a newly constructed multiple- choice creativity instrument. Creat Res J. 1996;9(1):89-95. 19. Ebadi N, Azimi M, Ranjdost S. Explain the Experience of Nursing Education Specialists’ from the Current and Optimal Station of the Task-based Curriculum. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2020;6(1):29-46. 20. Bahador RS, Nouhi E, Sabzevari S. The Effect of Nursing Process Training on Critical Thinking and Quality of Nursing Care. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2018;7(3):202-9. 21. Ghaffari F, Hosseini AF, Zarei MR, Ashghali Farahani M, Marandi F. Effects of Multimethod Teaching Approach on the Learning Outcomes of Nursing Students. Journal of Client-Centered Nursing Care. 2019;5(1):33-42. 22. Rahimi H, Adabjoo F. Analysis of the simple and multifold relationships between entrepreneurial thinking skills and problem-solving capabilities in Kashan University of Medical Sciences. Journal of Social Sciences and Humanities Research. 2016;14(4):140-6. 23. Eftekhar H. The Relationship Between Thinking Skills and Creativity Among Students. Journal of Nursing Education. 2016;5:50-6. 24. Shirazi F, Heidari S. The Relationship Between Critical Thinking Skills and Learning Styles and Academic Achievement of Nursing Students. The journal of nursing research : JNR. 2019;27(4):e38. 25. Ranjdoust S, alizadeh l. Effect of life skills training on social health and Nurses creativity. 2 Journal of Nursing Education. 2018;7(3):49-56. 26. Ademola O, Akintunde SO, Yakasi MI. Emotional Intelligence, Creativity and Academic Achievement of Business Administration Students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 2010;8:763-86. 27. Naderi H, Hamid T, Jamaluddin S, Kumar V. Relationship between creativity and academic achievement: A study of gender differences. Journal of American Science. 2010;6:181-90. 28. Scott J, Markert R, Dunn M. Critical thinking: change during medical school and relationship to performance in clinical clerkships. Medical education. 1998;32(1):14-8. 29. Shirazi F, Sharif F, Molazem Z, Alborzi M. Dynamics of self-directed learning in M.Sc. nursing students: A qualitative research. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2017;5:33-41.