سنجش توانمندسازی روانشناختی مدیران و ابعاد آن در یگان نظامی منتخب

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشکده پرستاری، ‌دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، ‌تهران،‌ ایران

چکیده

زمینه و هدف: توانمندسازی روان‌شناختی یک رویکرد نوین انگیزش درونی که علاوه­بر شایستگی، چهار بعد دیگر شناختی یعنی؛ حق انتخاب، معنی‌دار بودن، اثرگذاری و اعتماد را شامل شده و در جهت به وجود آوردن فرصت برای شکوفایی استعداد، توانایی و شایستگی کارکنان است. این تحقیق به‌ منظور سنجش توانمندسازی روان‌شناختی مدیران و ابعاد آن در یگان نظامی منتخب در 1398 انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش کاربردی و با شیوه توصیفی – تحلیلی اجرا شد. جامعه آماری 219 نفر از مدیران در یگان نظامی منتخب که با روش سرشماری انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه روان‌شناختی استاندارد اسپریتزر و میشرا انجام شد. این پرسشنامه شامل ابعاد یا حیطه‌های شایستگی، حق انتخاب، اثرگذاری و اعتماد است. برای توصیف متغیرهای کمی از میانگین (انحراف معیار) استفاده شد. از آنالیز واریانس برای مقایسه میانگین و از ضریب همبستگی پیرسون برای همبستگی بین متغیرهای کمی استفاده شد.
یافته‌ها: در این مطالعه 219 نفر شرکت کردند. میانگین نمره 8/50 ± 61/23 بود. برمبنای نقطه برش، یافته مهم مطالعه قرار گرفتن 62/7% از مدیران در وضعیت خوب و 1/8% ضعیف بودند. بیشترین نمره در گروه فوق‌لیسانس قرار داشت. میانگین نمره برحسب تحصیلات و سن تفاوت معنی‌داری نشان داد. مدیران در حیطه شایستگی (80/80 ± 13/1) و حیطه اعتماد (2/50 ± 10/90) به ترتیب بیشترین و کمترین نمره را کسب کردند.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که میزان توانمندسازی مدیران در یگان نظامی منتخب خوب بوده اما با وضعیت عالی فاصله زیادی دارد؛ بنابراین نیاز است در طرح پایش کارکنان حداقل هر سه سال به سنجش سطح توانمندسازی روان‌شناختی مدیران خود پرداخته و به مقایسه روند این متغیرها بپردازند و برمبنای سطح تحصیلات و سن از طریق فرهنگ‌سازی، برگزاری کارگاه آموزشی، تشویق مادی و معنوی، بهینه‌سازی برنامه‌ها انجام شود و شرایط لازم برای ارتقاء بعد معنی‌داری و اعتماد درمدیران برنامه‌ریزی شود. همچنین در انتصاب مدیران بایستی به سطح تحصیلات و تجربه آنان متناسب با سن آن‌ها توجه گردد.

کلیدواژه‌ها


1.Abdullahi, Bijan; Abdul Rahim, grandson of Abraham. Empowering Personnel. The Golden Key of Human Resource Management (TEHRAN): (2002)Editing Publication 2.Luo, X. Zhou, L. & Liu, S.S. Entrepreneurial Firms in The Context of Chinas Transition Economy: An Integrative Framework and Empirical Examination. Journal of Business Research.. 2003 Vol. 56. No, 6:481-491. 3.Spreitzer. Gretchen. M, Doneson. David. Musings on the past and future of employee empowerment, Forthcoming in the handbook oforganizational development, 20054:5-10. (Edited by tom cummings) 4.Roy. Yong. J. C, Lyenger. Sheena. S. Empowerment through choice? a critical analysis of the effects of choice in organizations”, Research in organizational behaviors. 2005Vol 27: 41-79 5. Peterson. N. Andrew, Zimmerman. Marc. A.Beyond the individual: toward a nomological network of organizational empowerment, American journal of community psychology, 2004 Vol.34, No.1/2: 129- 148. 6.Robbins. T. L, Crino. M. D, Fredendall. L. D.An integrative model of the empowerment process”, Human resource management review, 2002 No12: 419-420. 7.Lee, J.A.. The Empowerment Approach to Social Work Practice: Building The Beloved Community(2 ended). New York: Columbia University Press,2001. 8.Chen, G., Sharma, P.N., Edinger, S.K., Shapiro, D.L. and Farh, J.L,“Motivating and demotivating forces in teams: cross-level influences ofempowering leadership and relationship conflict”, Journal of AppliedPsychology,. (2011) Vol. 96 No. 3, pp. 541-557. 9.Bowen, G.L., Rose, R.A., & Ware, W.B. (2006). The Reliability and Validity of the School Success Profile Learning organizational Measure. Evaluation and Program Planning. Doi:10. 1016/j. evalprogplan. 2005.08.005 10.Fry, L.W. Vitucci, S. & Cedillo M. (2005). Spiritual Leadership and Army Transformation: Theory, Measurement, and Establishing a Baseline. The Leadership Quarterly. Vol. 16: 835-862. 11.Perez M. The effect of empowerment on organizational effectiveness moderated by leadership style: An applied assessment. 2004. 12.Dust SB, Resick CJ, Margolis JA, Mawritz MB, Greenbaum RL. Ethical leadership and employee success: Examining the roles of psychological empowerment and emotional exhaustion. The Leadership Quarterly. 2018;29(5):570-83. 13. Thomas KW, Velthouse BA. Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of management review. 1990;15(4):666-81. 14..Greasley K, Bryman A, Dainty A, Price A, Soetanto R, King N. Employee perceptions of empowerment. Employee relations. 2005;27(4):354-68. 15. Thomas,Kenneth W. & Betty A. Velthouse; “Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation”; Academy of Management Journal, Vol. 15, No. 4,1990, pp. 666-681. 16. Spreitzer, Gretchen M. Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement and Validation, the Academy of Management Journal, 1995. Vol.38, No.5, 1442-1465. 17.Mishra, A. K. Organizational response of crisis: the role of mutual trust and top management teams. Ph.D. Disseration, university of Michigan, 1992. 18. Timurenjad K, Esfestani RS. The Impact of Organizational Learning on Psychological Empowerment Staff of the Ministry of Economic Affairs and Finance. Motale-ate Modiriate Behbood va Tahavol. 2010(62):37-59. 19.Bakhtiari, Hassan: Designing an Empowerment Model for Najaf Commanders and Executives, Higher National Defense University (2009) 20.Danesh Fard, Karamollah؛ Zakeri, Mohammad Borsi The Impact of Military Training Courses on the Psychological Empowerment of Soldiers Under Nizja Training. Military Management Journal (2012) 12 (45) 63-42 21. Kim, P. B., Kim, P. B., Lee, G., Lee, G., Jang, J., & Jang, J. Employee empowerment and its contextual determinants and outcome for service workers: A cross-national study. Management Decision, 2017. 55(5), 1022-1041 22.Chen, G., Sharma, P.N., Edinger, S.K., Shapiro, D.L. and Farh, J.L. Motivating and demotivating forces in teams: cross-level influences of empowering leadership and relationship conflict”, Journal of Applied Psychology,.2011,Vol. 96 No. 3, pp. 541-557. 23.Bandura, A. Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior. Oxford, UK: Blackwell. 2000. Pp. 120-139 24.Laschinger, H. K., Finegan, J., Shamian, J., & Casier, S. Organizational trust and empowerment in restructured healthcare setting: Effects on staff nurse commitment". Journal of Nursing Administration. 2000,30(9) 25. Seibert, S., Silver, S & Randolph, w. "Taking empowerment to the next level: a multiple level model of empowerment, performance, and satisfaction". Academy of Management Journal,2004. Vol.47. 26.Vacharakiat, Marayart "The Relationships of Empowerment, Job Satisfaction, and Organizational Commitment among Filipino and American Registered Nurses Working in the U.S.A". A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at George Mason University,2008. 27.Whitten, David. A. & Cameron, Kim. S.. Developing management skills. New York: Addison- Wesley, Whelan,1998. 28. Appelbaum, S. Hongger, K. Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particular – an examination of organiza factors, managerial behaviors, job desing, and structural power. Journal of empowerment in organization,1998. V6. N2. Pp 29-50. 29.Salehi Sadaghiani. J, Dehghan.N, Study on Relationship between Empowerment Dimensions and employee's Innovation using multivariable Regression, Quarterly of Numerical Studies in Management,1(1),2010, pp 29-46