اثربخشی ذهن‌آگاهی بر کنش‎های اجرایی و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان سرباز دانشجویان پدافند هوایی شمال شرق امام رضا(ع)

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکزتنحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشگاه ازاد تربت جام

3 دانشگاه ازاد کرج

4 دانشگاه فردوسی مشهد

5 دانشگاه ازاد سمنان

6 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

چکیده

زمینه و هدف: سربازی دوره­ای است که می­تواند برای برخی از سربازان، بستری برای تنش و آسیب‌های روانی باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن­آگاهی بر راهبردهای مثبتن تنظیم هیجان و کنش­های اجرایی سرباز دانشجویان انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پس آزمون بود. جامعه پژوهش شامل سرباز دانشجویان حاضر در مرکز پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) در شهر مشهد بود. 40 سرباز با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و ضمن دارا بودن ملاک­های ورود، به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان و نرم افزار آزمون برج لندن بود که در پیش آزمون و پس آزمون بر روی نمونه پژوهش اجرا شدند.
یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که مداخلات ذهن­آگاهی توانسته تاثیر معناداری بر افزایش میانگین اعضای گروه آزمایش در کنش­های اجرایی (001/0>P < /span>) و بهبود سطح راهبردهای تنظیم هیجان (001/0>P < /span>) داشته باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی معنادار ذهن­آگاهی بر متغیرهای پژوهش، به نظر می‌رسد اجرای این روش درمانی در سطوح گسترده جامعه سربازان، می­تواند سلامت روان این قشر از جامعه را بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها


1. Bastami Katoli M, Hosni J, Moradi A. Role of executive dysfunction in explaining symptoms of ADHD. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2015; 9 (34): 37-46 2. Antshel KM, Hier BO, Barkley RA. Executive functioning theory and ADHD. In Handbook of executive functioning Springer, New York, NY .2014 pp: 107-120doi:10.1007/978-1-4614-8106-5_7 3. Lezak MD, Howieson DB, Loring DW, Fischer JS. Neuropsychological assessment. Oxford University Press, USA; 2004. Pp: 171 4. Alvarez JA, Emory E. Executive function and the frontal lobes: a meta-analytic review. Neuropsychology review. 2006;16(1):17-42 doi:10.1007/s11065-006-9002-x 5. Mahone EM, Koth CW, Cutting L, Singer HS, Denckla MB. Executive function in fluency and recall measures among children with Tourette syndrome or ADHD. Journal of the International Neuropsychological Society. 2001;7(1):102-11 doi:10.1017/S1355617701711101 6. Garnefski N, Van Den Kommer T, Kraaij V, Teerds J, Legerstee J, Onstein E. The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between a clinical and a non‐clinical sample. European journal of personality. 2002;16(5):403-20. doi:10.1002/per.458 7. Samani S, Sadeghi L. The adequacy of psychometric measures of cognitive emotion regulation questionnaire. Journal of Psychological Models and Methods. 2011; 1 (3): 51-62. 8. Ahmadi Gh, Sohrabi F, Borjali A. The effectiveness of emotion regulation training on reassessing and emotionally suppressing soldiers with opioid use disorder. Culture of counseling and psychotherapy. 2017; 9 (34): 191-209 9. Boden MT, Bonn-Miller MO, Kashdan TB, Alvarez J, Gross JJ. The interactive effects of emotional clarity and cognitive reappraisal in posttraumatic stress disorder. Journal of Anxiety Disorders. 2012;26(1):233-8. doi:10.1016/j.janxdis.2011.11.007 10. Mennin DS, Holoway RM, Fresco DM, Moore MT, Heimberg RG. Delineating components of emotion and its dysregulation in anxiety and mood psychopathology. Behavior Therapy. 2007; 38(1): 284−302. doi:10.1016/j.beth.2006.09.001 11. Dehestani M. The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Depression, Anxiety, and Depression in Female Students. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2015; 10 (37): 47-56 12. Asghari, Farhad, Ghasemi Jobneh, Reza, Hosseini Siddiq, Maryam Sadat, Jamei, Minoo. The effectiveness of mindfulness training on regulating emotion and quality of life of women with addicted spouses. Culture of counseling and psychotherapy, 2016; 7 (26): 115-132. 13. Bahraini Z, Sanaghi Moharram Gh. The effectiveness of stress-based mindfulness therapy on emotion regulation and executive functions in pregnant women with social anxiety disorder. 2019; 7 (1): 9-18 14. Goudarzi AH, Golmohammadi AA, Bashirgonbadi S, Samadi S. Effectiveness based on reducing stress (MBSR) on Suicidal Thoughts and Aggression in the Soldiers with Normal Task Force of Malek-e-Ashtar Arak Garrison Training Course. J Police Med. 2018; 7 (4) :147-152 15. Johns SA, Von Ah D, Brown LF, Beck-Coon K, Talib TL, Alyea JM, et al. Randomized controlled pilot trial of mindfulness-based stress reduction for breast and colorectal cancer survivors: effects on cancer-related cognitive impairment. Journal of Cancer Survivorship. 2016; 10(3):437-48. doi:10.1007/s11764-015-0494-3 16. Vahedi S, Mir Nasab M M, Fathi Azar E, Damghani Mirmahaleh M. The Effect of Mindfulness-based Cognitive Therapy on Executive Functioning and Social Emotional Learning in Students with Oppositional Defiant Disorder. jcmh. 2018; 5 (2) :47-58 17. Leyland A, Emerson LM, Rowse G. Testing for an effect of a mindfulness induction on child executive functions. Mindfulness. 2018;9(6):1807-15 doi:10.1007/s12671-018-0923-2 18. Kline A, Chesin M, Latorre M, Miller R, Hill LS, Shcherbakov A, et al. Rationale and study design of a trial of mindfulness-based cognitive therapy for preventing suicidal behavior (MBCT-S) in military veterans. Contemporary Clinical Trials. 2016;50:245-52. doi:10.1016/j.cct.2016.08.015 19. Burke CA. Mindfulness-based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field. Journal of child and family studies. 2010;19(2):133-44 doi:10.1007/s10826-009-9282-x 20. Beauchemin J, Hutchins TL, Patterson F. Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Complementary health practice review. 2008; 13(1): 34-45 doi:10.1177/1533210107311624 21. Biabangard A. Research Methods in Educational Psychology and Education. Tehran. Publication of the era. 2016: 174-178 22. Segal ZVJ. Mark GW, Teasdale JD. Mindfulness-based cognitive therapy for depression. New York. Guilford Press. 2002: 311-318. 23. Granefski, N, Kraaij V. cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific Sample. Personality Individual Differences. 2006; 40(3): 1659-1669 doi:10.1016/j.paid.2005.12.009 24. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology. 2003; 85(2): 348-360 doi:10.1037/0022-3514.85.2.348 25. Besharat MA, Bazzazian S. Psychometri properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in a sample of Iranian population. Advances in Nursing & Midwifery. 2014; 24(84): 61-73 26. Hughes C, Graham A. measuring executive functions in childhood. problems and solutions child and adolescent mental health. 2000; 7(3): 131-172. doi:10.1111/1475-3588.00024 27. Senn TE, Espy KA, Kaufmann PM. Using path analysis to understand executive function organization in preschool children". Developmental Neuropsychology.2004; 26(1): 445-464. doi:10.1207/s15326942dn2601_5 28. Hazlett-Stevens H, Singer J, Chong A. Mindfulness-based stress reduction and mindfulness-based cognitive therapy with older adults: a qualitative review of randomized controlled outcome research. Clinical gerontologist. 2019; 42(4):347-58. doi:10.1080/07317115.2018.1518282 29. Mace C. Mindfulness and mental health: Therapy, theory and science. Routledge; 2007. doi:10.4324/9780203945919 30. Bohlmeijer E, Prenger R, Taal E, Cuijpers P. The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: a meta-analysis. Journal of psychosomatic research. 2010 1;68(6):539-44. doi:10.1016/j.jpsychores.2009.10.005