رضایت‌مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یک بیمارستان منتخب‌ نظامی در سال 1398: مطالعه مقطعی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکزتحقیقات طب دریا،دانشگاهعلومپزشکیبقیهالله (عج)،تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

3 کمیته تحقیقات دانشجوئی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران.

4 مرکز تحقیقات طب دریا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

5 مرکز تحقیقات تروما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب می­تواند به رسالت خود یعنی تأمین سلامت افراد جامعه اقدام نماید و راه ارزیابی این نظام، ارزیابی خدمات آن است. برای ارزیابی خدمات بهداشتی درمانی، دستیابی به نقطه نظرهای بیماران بعنوان یک منبع قابل اطمینان می­تواند مورد توجه قرار گیرد. هدف از این مطالعه تعیین رضایت­مندی بیماران از خدمات ارائه شده در یکی از بیمارستان­ منتخب نظامی بود.
روش‌ها: در این مطالعه مقطعی 230 نفر از بیماران ترخیص شده از یک بیمارستان نظامی به روش نمونه گیری در دسترس، در سال 1398 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه رضایتمندی بیماران بود که روایی و پایایی آن تایید شد. این پرسشنامه رضایت بیماران را در دو بخش بهداشتی-درمانی با 21 سوال و سه بعد بهداشت و نظافت، خدمات پرستاری و خدمات پزشکان و بخش غیردرمانی با 27 سوال و 6 بعد پذیرش، برخورد کارکنان، تغذیه، رفاهی، تسهیلاتی، مسائل شرعی- اعتقادی و ترخیص مورد ارزشیابی قرار می دهد.
یافته‌ها: به طور کلی رضایت بیماران از بخش­های درمانی 81/05 درصد و در بخش غیردرمانی 78/58 درصد بود. در بخش درمانی رضایت­مندی از خدمات بهداشت و نظافت و خدمات پرستاران (رضایتمندی عالی) بالاتر از رضایت از خدمات پزشکان (رضایتمندی خوب) و در بخش غیردرمانی خدمات پذیرش بالاترین میزان رضایت­مندی (عالی) و خدمات رفاهی کمترین میزان رضایت­مندی (رضایتمندی خوب) را دارا بودند. در بین متغیرهای دموگرافیک، تنها سن بیمار با رضایت­مندی ارتباط معنادار آماری داشت (03/0P=).سایر متغیرهای جمعیت شناختی مانند جنس، وضعیت تاهل، دفعات بستری، نوع بخش بستری و نوع بیمه ارتباط آماری معنی ­داری با رضایت­مندی نداشتند (23/0P=).
نتیجه‌گیری: با توجه به بالاتر بودن رضایت بیماران از خدمات درمانی بیشتر از خدمات غیردرمانی و درصد نارضایتی بالاتر به خصوص در زمینه امکانات و تسهیلات رفاهی، تخصیص امکانات رفاهی بیشتر به بیماران، بهبود شرایط اتاق­های بستری و تجهیز بیمارستان از مهمترین مواردی است که می­توان جهت جلب رضایت بیماران به آنها توجه ویژه مبذول داشت.

کلیدواژه‌ها


1. Joosten EA, DeFuentes-Merillas L, De Weert G, Sensky T, Van Der Staak C, de Jong CA. Systematic review of the effects of shared decision-making on patient satisfaction, treatment adherence and health status. Psychotherapy and psychosomatics. 2008;77(4):219-26. doi:10.1159/000126073 2. Hendriks A, Vrielink M, Smets E, Van Es S, De Haes J. Improving the assessment of (in) patients' satisfaction with hospital care. Medical care. 2001:270-83. doi:10.1097/00005650-200103000-00007 3. Barr JK, Giannotti TE, Sofaer S, Duquette CE, Waters WJ, Petrillo MK. Using public reports of patient satisfaction for hospital quality improvement. Health services research. 2006;41(3p1):663-82. doi:10.1111/j.1475-6773.2006.00508.x 4. Sullivan J, Eleanor DJ. Effective leadership and management in nursing. Pearson education international, New Jersey; 2009. 5. Azizi F, Hanifi N, Siahkali SR, Haghani S. Investigating the Factors Affecting the Triple Dimensions of Patients' Satisfaction of Those referred to the Emergency Department in-Zanjan, Iran in 2017. Journal of Military Medicine. 2018;20(5):538-45. 6. Jha AK, Orav EJ, Zheng J, Epstein AM. Patients' perception of hospital care in the United States. New England Journal of Medicine. 2008;359(18):1921-31. doi:10.1056/NEJMsa0804116 7. Quintana JM, González N, Bilbao A, Aizpuru F, Escobar A, Esteban C, et al. Predictors of patient satisfaction with hospital health care. BMC health services research. 2006;6(1):102. doi:10.1186/1472-6963-6-102 8. Ebrahimnia M, Ameriun A, Azizabadi Farahani M, Khodami Vishte H. Satisfaction rate of hospitalized patients in military hospitals from presented services. Journal Mil Med. 209;12(2):101-5. 9. Labarere J, Francois P, Auquier P, Robert C, Fourny M. Development of a French inpatient satisfaction questionnaire. International Journal for Quality in Health Care. 2001;13(2):99-108. doi:10.1093/intqhc/13.2.99 10. Malik A, Teles J. Hospitals and quality programs in the state of Sao Paulo. 2001. 11. Wroth TH, Pathman DE. Primary medication adherence in a rural population: the role of the patient-physician relationship and satisfaction with care. The Journal of the American Board of Family Medicine. 2006;19(5):478-86. doi:10.3122/jabfm.19.5.478 12. Kurpas D, Steciwko A. Patient satisfaction as the main indicator of primary care quality. Przeglad lekarski. 2005;62(12):1546-51. 13. Wikehult B, Ekselius L, Gerdin B, Willebrand M. Prediction of patient satisfaction with care one year after burn. Burns. 2009;35(2):194-200. doi:10.1016/j.burns.2008.09.001 14. Davis SL, Adams-Greenly M. Integrating patient satisfaction with a quality improvement program. The Journal of nursing administration. 1994;24(12):28-31. doi:10.1097/00005110-199412000-00009 15. Hajian K. Satisfaction of hospitalized patients of health care services in Shahid Beheshti and Yahyanezhad hospitals of Babol. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2007;9(2):51-60. 16. Masoud S, Taghizadeh M, Atharizadeh M. Evaluation of satisfaction of patients discharged from hospital in Shahid Beheshti hospital, Kashan. Teb Tazkiye. 2003;1(48):22-6. 17. Azimi A, Akbarzadeh K. Review of patient satisfaction of services provided in hospitals in Ilam. Ilam Univ Med Sci J. 2004;3(45):6-10. 18. Bahrampour A, Zolala F. Patient satisfaction and related factors in Kerman hospitals. 2005. 19. Ameryoun a, ebrahimnia m, soltani zm, aghighi a, jafarzadeh a. Localization of patients'satisfaction questionnaire hospitalized at a military hospital. Journal of nurse and physician within war. 2017;4 (13): 187-95. 20. Abbasi Farajzadeh M, Vahedian-Azimi A, MirJavadi SA, Karimi L. The survey of the Patients' Satisfaction with Services provided in a Naval Hospital in 2019: A Cross-sectional Study. Journal of Marine Medicine. 2019;1(3):170-9. doi: 10.30491/1.3.7 21. Ameryoun A, Ebrahimnia M, Soltani Zm, Aghighi A, Jafarzadeh A. Localization of patients'satisfaction questionnaire hospitalized at a military hospital. 2017. 22. Farahbakhsh M, Nikniaz A, Mardi A, Hasan Zade A, Entezar S. The utilizing of control chart in cusmonitoring in a hospitaltomer satisfaction score. Journal of Hospital. 2013;12(1):9-18. 23. jouhari Z, yousefi A, Shakour M, Omid A, Bazrafkan L. Factors Affecting Patient Satisfaction from the Viewpoints of Physicians and Medical Students. 2015. 24. Akbari H, Akbari H, Mohammadian M. Inpatient Satisfaction and Effecting Factors: Findings from a Large Sample Size Cross Sectional Study. Health Research Journal. 2016;1(1):23-32. doi:10.20286/hrj-010124 25. Sadjadian A, Kaviani A, Yunesian M, Montazeri A. Patient satisfaction: a descriptive study of a breast care clinic in Iran. 2009. 26. Hydary A, Seidi Z. Patient satisfaction of Ghom public doctor and factors involved on it. Journalof Medical Council of Islamic republic of Iran. 2008;26 (4):530-40. 27. Kazemeini S, Mohammadi F, Owlia F. Evaluation of Satisfication Rate of Patients Admitted to Yazd Shaheed Sadoughi Burn Hospital in First Nine Months of the year 2011. Tolooebehdasht. 2013;11(4):91-102. 28. Amerion A, Ebrahimnia M, Karimi Zarchi A, Sh T, Zaboli R, Rafati H. Inpatient and outpatient satisfaction of a military hospital. Journal Mil Med. 2009;11(1):37-44. 29. Jafari H, Ainy E, Sh H, Kohyar E, Hajifathali A. Patient satisfaction and its related factors in Ayatollah taleghani hospital in 2006. Pajoohandeh Journal. 2008; 12(6):541-6. 30. Amerion A, Ebrahimnia M, Azizaadi -f, mehdi,, Khodami-vishteh H, Mehrabitavana A, Heidari S. The Relationship between Demographic Characteristics and Patients' Satisfaction with Hospital Services in Military Hospitals. Police Management Quarterly. 2011;5(2): 215-27. 31. Azami A, Akbar Zadeh K. Study of the satisfaction rate of hospitalized patients at Ilam hospitals. J Ilam Univ Med Sci. 2004;12(44-45):10-6. 32. Nazari R, Babaalipour Mouziraji F, Sharif nia H, Amini J, Akbari S. A comparative study on patient satisfaction with hospital services in Amol. Nursing and Midwifery Journal. 2011;9(3). 33. Quintana JM, González N, Bilbao A, Aizpuru F, Escobar A, Esteban C, et al. Predictors of patient satisfaction with hospital health care. BMC Health Services Research. 2006;6(102). doi:10.1186/1472-6963-6-102 34. Assessment of patient satisfaction with nursing services provided in general wards of university hospitals in Bushehr 2012. Nursing of the vulnerable journal. 2015;2(3):36-46. 35. Joolaee S, Hajibabaee F, Jalal EJ, Bahrani N. Assessment of Patient Satisfaction from Nursing Care in Hospitals of Iran University of Medical Sciences. Hayat. 2011;17(1). 36. Mrayyan M. Jordanian nurses' job satisfaction, patients' satisfaction and quality of nursing care. International nursing review. 2006;53(3):224-30. doi:10.1111/j.1466-7657.2006.00439.x 37. Akbary F, Hosseini M, Arab M, Chozokly N. Study of effective factors on inpatient satisfaction in hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2006;4(3):25-35. 38. Zafarghandi MR. Evaluation of patient satisfaction rate of admission processing in the hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Hakim Research Journal. 2005;8(3):31-7. 39. Roudbari M, Sanjarani F, Hosseini SS. The patients' satisfaction of the function of Khatam-Al-Anbia emergency department at Zahedan. Zahedan journal of research in medical sciences. 2010;12(4). 40. Matin M, Parvin N, Reisi S, Deris f, Reisi MH. The study of the relationship between nurses and patients in Hajar hospital wards of Shahrekord in 2010. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2012;1(2):1-8. 41. Mogadasiyan S, Abdolahzadeh F, Rahmani A, Nikanafar A, Firoziyan A. Satisfaction with nursing care and related factors in hospitalized cancer patients in shahid ghazi hospital in Tabriz. Nursing and Midwifery Journal. 2013;11(7). 42. Gholjeh M, Ghaljaee F, Mazloom A. Correlation between nurses' practice ability and patient satisfaction of nursing care. Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery. 2008;18(63):12-9. 43. Goudarzian AH, Sharif Nia H, Jafari H, Jamali S, Badiee M, Sayemi Z, et al. Inpatient Satisfaction with Health System Transformation Project in Mazandaran Educational Hospitals, Iran. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016;26(136):190-5. 44. Al Doghaither A. Inpatient satisfaction with physician services at king khalid university hospital, riyadh, saudi arabia. EMHJ-Eastern Mediterranean Health Journal. 2004;10 (3):358-364. 45. Syfe-Rabiee M-A, Shahidzade- Mahani A. Patient Satisfaction in Public Hospitals Affiliated to Hamadan University of Medical Sciences and its Affecting Factors. Payesh. 2007;5(4):271-9. 46. Moin A, Mirzakhani K. Patients'satisfaction of emergency health care. Daneshvar Medicine. 2017;24 (126): 63-71. 47. Salehian T, Pirak A. Patients' Satisfaction from Medical and Nursing Services in Khatam Alanbia Hospital in Iranshahr. J Res Dev Nurs Midw. 2010;7(2): 33-41. 48. Jannati Y, Motlagh F, Kolbadinezhad N, Jafarnejad M. Patient Satisfaction with Nursing Care in Behshahr Public Hospitals, Iran. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016;26(143):252-6.