ارائه الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در اعتباربخشی بیمارستان‎های نیروی انتظامی: یک مطالعه آمیخته

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشگاه علوم تحقیقات

2 مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگه علوم پزشکی ایران

چکیده

زمینه و هدف: بیمارستان‎های نیروی انتظامی با توجه به رسالت اصلی آنها که پشتیبانی از مأموریت‏های انتظامی در شرایط مختلف می‏باشد، خدمات مراقبتی تخصصی و عمومی را به کارکنان، سربازان و عموم مردم ارائه می‎نمایند. برخی از مراجعین این بیمارستان‌ها به دلیل وجود شرایط ویژه، دارای حقوقی می‎باشند که بایستی مورد توجه قرار گیرند. مطالعه حاضر با هدف طراحی و تأیید الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی انجام شده است.
روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه آمیخته است که در سه مرحله کتابخانه ای، کیفی و دلفی در سال 1399 انجام شد. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و با بررسی کامل ادبیات در بانکهای اطلاعاتی اصلی شاملPubMed ، Scopus ، Web of Science، Science Direct، وبسایت‌های نظامی مرتبط و نیز اسناد و دستورالعمل‌های موجود، کلیه منابع در ارتباط با حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های عمومی، نظامی و انتظامی شناسایی شدند، علاوه بر این، جهت شناسایی بیشتر سازه‌ها، زیرساخت‌ها و استانداردها با 9 نفر از سیاستگذاران و مسئولین معاونت بهداشت، امداد و درمان نیروی انتظامی مصاحبه انجام شد و پس از تحلیل آنها پرسشنامه اولیه الگوی ارزیابی حمایت از گیرنده خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی طراحی گردید، پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، اعتبار مدل از طریق آمار توصیفی و با استفاده از روش دلفی و نظرخواهی 45 نفر از خبرگان و افراد آگاه در سطح بیمارستان‎های نیروی انتظامی تایید شد.
یافته‎ها: الگوی پیشنهادی ارزیابی حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی در چهار بُعد اصلی فراهم نمودن تسهیلات لازم برای گیرندگان خدمات ویژه، برنامه ریزی و مدیریت شوراهای پزشکی و خدمات درمانی، رضایت مراجعین، بیماران و خانواده آنها از خدمات، منشور حقوق بیماران در مراجعین خاص ارائه گردید.
نتیجه‎گیری: مطالعه حاضر به ارائه یک الگوی ارزیابی حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان‌های انتظامی در قالب چهار بُعد اصلی و ۱۵ محور پرداخته است، که می‎تواند به عنوان ابزاری جامع و مکمل روش‌های ارزیابی فعلی مانند استانداردهای اعتبار بخشی ملی بیمارستان‌های ایران، وضعیت حمایت از گیرندگان خدمت در بیمارستان‎های نیروی انتظامی را مورد ارزیابی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


1. Jaafaripooyan E, Mosadeghrad AM, Salarvand A. Hospital Accreditation Surveyors' Evaluation Criteria in Iran. Payavard Salamat. 2019;13(2):110-22. 2. Salehi Z, Payravi H. Challenges in the implementation accreditation process in the hospitals: a narrative review. Iran Journal of Nursing. 2017;30(106):23-34. doi:10.29252/ijn.30.106.23 3. Hakkak M, Hozni SA, Shahsiah N, Akhlaghi T. Design of hospital accreditation model: A qualitative study. Management Strategies in Health System. 2017;2(3):201-14. 4. Meira MM, Machado AGC, Gomes GRS. Dynamic Capabilities for Accreditation: Evidence in the Healthcare Sector. BAR-Brazilian Administration Review. 2019;16(1). doi:10.1590/1807-7692bar2019180115 5. Tabrizi J, Gharibi F. Systematic survey of accreditation models for designing a national model. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2011;16(3):95-109. 6. Tabrizi JS, Gharibi F, Pirahary S. Developing of national accreditation model for rural health centers in Iran health system. Iranian journal of public health. 2013;42(12):1438. 7. Yahyavi F, Nasiripour AA, Keikavoosi Arani L. Challenges of implementation of Iranian national hospital accreditation standards (2016) for Tehran's Islamic Azad University Hospitals. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch. 2018;28(3): 252-7. doi:10.29252/iau.28.3.252 8. Wardhani V, van Dijk JP, Utarini A. Hospitals accreditation status in Indonesia: associated with hospital characteristics, market competition intensity, and hospital performance? BMC health services research. 2019;19(1):1-10. doi:10.1186/s12913-019-4187-x 9. Ministry of Health. National Accreditation Standards of Iranian Hospitals. fotrh edition, 2019. 10. Ramezani M, Arani LK, Abedini P. Accreditation standards of patient rights in Iranian hospital. Medical Ethics Journal. 2016;4(10):103-25. 11. Asadi H, Imani-Nasab M-H, Garavand A, Hasoumi M, Kia AA, Haghi B, et al. HIV Positive Patients' Experience of Receiving Health Care Services: A Phenomenology Study in Iran. The Open AIDS Journal. 2018;12(1). doi:10.2174/1874613601812010150 12. Joolaee S, Nikbakht A, Parsa Z. Factors affecting Patients' Rights. Iran Journal of Nursing. 2009; 60: 28-41. 13. Ghaljeh M, Zakeri Z, Rezaee N, Abedzadeh R. Physicians and nurses awareness and function about patients right charter in Zahedan. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(5):69-75. 14. Parsapoor A, Bagheri A, Larijani B. Patient rights in Iran. J Med Ethics Hist Med. 2009:39-47. 15. Dadashi M, Jeylani M. Patients' satisfaction of observing patients' right charter in private clinics. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(5):61-8. 16. Chatterjee A. Accreditation of Armed forces hospitals: an imperative now. Medical Journal, Armed Forces India. 2017;73(3):213. doi:10.1016/j.mjafi.2017.07.001 17. Klaus L. Accreditation Fraud in Brazilian Military Hospitals: Why "Tone at the Top" Matters. Journal of Military Ethics. 2016;15(4): 275-87. doi:10.1080/15027570.2017.1288879 18. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology. 1975;28 (4):563-75. doi:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x 19. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. Journal of Rafsanjan University of medical sciences. 2015;13(12): 1153-70. 20. Hyrkäs K, Appelqvist-Schmidlechner K, Oksa L. Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International Journal of nursing studies. 2003;40(6):619-25. doi:10.1016/S0020-7489(03)00036-1 21. Jafari M, Rashidian A, Abolhasani F, Mohammad K, Yazdani S, Parkerton P, et al. Space or no space for managing public hospitals; a qualitative study of hospital autonomy in Iran. The International journal of health planning and management. 2011;26(3):e121-e37. doi:10.1002/hpm.1050 22. Mosadeghrad AM. Patient choice of a hospital: implications for health policy and management. International Journal of Health Care Quality Assurance. 2014. 23. Mosadeghrad AM. Factors influencing healthcare service quality. International journal of health policy and management. 2014;3(2):77. doi:10.15171/ijhpm.2014.65 24. Abri S, Zahedi Am, Shiani M, Harirchi Am. Professional Values Of Social Work And Its Relationship With The Organizational Culture In Hospitals From The Viewpoint Of Medical Social Workers. 2016. 25. Gregorian C. A career in hospital social work: Do you have what it takes? Social work in health care. 2005;40(3):1-14. doi:10.1300/J010v40n03_01 26. Pockett R. Staying in hospital social work. Social Work in Health Care. 2002;36(3):1-24. doi:10.1300/J010v36n03_01 27. Judd RG, Sheffield S. Hospital social work: Contemporary roles and professional activities. Social work in health care. 2010;49(9):856-71. doi:10.1080/00981389.2010.499825 28. Amerion A, Ebrahimnia M, Karimi Zarchi A, Tofighi Sh, Zaboli R, Rafati H. Inpatient and outpatient satisfaction of a military hospital. Journal of Military Medicine. 2009; 11 (1):37-44. 29. Ebrahimnia M, Ameriun A, Azizabadi Farahani M, Khodami Vishte H. Satisfaction rate of hospitalized patients in military hospitals from presented services. J Mil Med. 2010;12(2). 30. Demir C, Celik Y. Determinants of patient satisfaction in a military teaching hospital. Journal for healthcare quality: official publication of the National Association for Healthcare Quality. 2002;24(2):30-4. doi:10.1111/j.1945-1474.2002.tb00416.x 31. Amerion A, Amini H, Meskarpour_Amiri M, Sanaienasab H. Assessment of patient satisfaction and its related factors with outpatient services of military hospital clinics in Iran. Wulfenia Journa. 2012;19(8):74-83. 32. Ghalehbagh S. Comparative review of accreditation of health care services in some selected countries and Iran. Hospital. 2004;5(7):29-33. 33. Tobin J. The challenges and ethical dilemmas of a military medical officer serving with a peacekeeping operation in regard to the medical care of the local population. Journal of medical ethics.2005;31(10):571-4. doi:10.1136/jme.2004.008839 34. Parsapoor A, Bagheri A, Larijani B. Review of revolution of patient's right charter. Medical Ethics and History of Medicine. 2010;3(1):39-47