گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
زمینه و هدف: تحلیل محیط داخلی سازمان یکی از عوامل مهم در تصمیمگیری استراتژیک و نقطه شروع استقرار یک طرح بهبود به منظور ارتقای عملکرد سازمان است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی محیط داخلی با استفاده از مدل شناخت سازمانی وایزبورد (Weisbord) و شناسایی عوامل تاثیر بالا در افزایش عمکلرد سازمانی در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی نظامی تهران است.
روشها: مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر در سال 1396در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی نظامی انجام شد. بدین منظور 268 نفر از کارکنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه استاندارد تحلیل محیط داخلی وایزبورد (Weisbord) پاسخ دادند؛ به این منظور پرسشنامهها پس از هماهنگی با مسئولین به صورت حضوری ضمن ارائه توضیح در خصوص موضوع تحقیق به کارکنان ارائه شد و پس از جمعآوری پرسشنامهها دادهها با استفاده از نرم افزار 18 SPSS با روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای شناسایی اولویتهای اصلاح عوامل تاثیر بالا در افزایش عملکرد سازمانی از روش میانگین و مرتب سازی آن در هر سوال استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که محیط داخلی دانشگاه علوم پزشکی نظامی مورد مطالعه، در ابعاد هدفگذاری (486/5)، ساختار (087/5)، رهبری (257/5)، ارتباطات (211/5)، مکانیزمهای مفید (054/5) و نگرش به تغییر (001/5) در مقایسه با نمره برش 4، دارای قوت نسبی بود و در مکانیزم پاداش (462/4) در وضعیت قوت نبود.
نتیجهگیری: محیط داخلی دانشگاه علوم پزشکی نظامی مورد مطالعه در شهر تهران در وضعیت قوت نسبی شناسایی شد و نیاز است به عنوان یک اولویت در حوزه مکانیزم پاداش مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. براساس نتایج به دست آمده، عوامل نفوذ بالا شامل تعیین اهداف شفاف از طریق مشارکت کارکنان، ایجاد انعطافپذیری بیشتر و تقسیم کار بهینه، اصلاح مکانیزم پاداش و پرداخت مبتنی بر عملکرد که تغییر را حمایت کند، افزایش مهارتهای رهبری و آموزش مهارتهای ارتباطی بین کارکنان میتوانند به بهبود قوت سازمان کمک شایانی نمایند.