1
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع).
چکیده
زمینه و هدف: چشم آرام، تکنیکی برای بهبود نتایج در کارهای مختلفی است که نیازمند توجه بصری انسان می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش چشم آرام بر بهبود عملکرد تیراندازان تازه کار نظامی است.
روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، برروی 30 دانشجوی دوره کارشناسی علوم پایه نظامی با محدود سنی 18 تا 23 سال، مشغول به تحصیل در نیمسال دوم 96-95، انجام شد. آزمودنیها به صورت در دسترس از یک دانشگاه علوم نظامی در شهر تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی با کمک جدول اعداد تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 6 هفته برنامه آموزش چشم آرام را در کنار آموزش تیراندازی (دو جلسه در هفته) دریافت کردند. گروه کنترل تنها در آموزش تیراندازی شرکت نمودند. به منظور ارزیابی عملکرد تیراندازان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، از دستگاه اسکت استفاده شد.
یافتهها: میانگین سنی 30 تیرانداز تازهکار نظامی در گروه کنترل 7/4±8/19 و در گروه مداخله 02/7±12/20 سال بود. همچنین میانگین سابقه تیراندازی برای آزمودنیهای گروه کنترل 82/6±54/8 و برای گروه مداخله 35/4±93/7 ماه بود. مداخلهی آموزشی چشم آرام در بهبود عملکرد تیراندازان تازهکار نظامی و خرده مؤلفههای آن اثربخش است (05/0p<). بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری در میزان رکورد کسب شده (01/0=P، 53/46=F)، میانگین نوسانات نقطه نشانهروی (02/0=P، 62/26=F)، میانگین نوسانات افقی نقطه نشانهروی (01/0=P، 07/7=F) و میانگین نوسانات عمودی نقطه نشانهروی (01/0=P، 21/76=F)، وجود داشت.
نتیجهگیری: برنامه مداخله آموزشی چشم آرام روش مناسبی برای ارتقاء سطح عملکرد تیراندازان تازهکار نظامی است. لذا بهمنظور بهبود سطح آمادگی ادراکی-شناختی و عملکرد فرایندی تیراندازان، لازم است زمینه بکارگیری برنامه آموزشی چشم آرام برای تیراندازان نظامی فراهم شود.