ساخت و تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ اجرای روان شغلی در کارکنان نظامی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

فیزیولوژی روانی و روانشناسی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: اشتغال از مهمترین فعالیت‌های زندگی هر انسانی است که اجرای روان در آن می‌تواند منجر به تجربیات مثبت و بهبود عملکرد گردد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت و تعیین روایی و پایایی پرسشنامۀ اجرای روان شغلی در کارکنان نظامی بود.
روش‌ها: جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان نظامی شهر تهران در 1396 بود که تعداد 500 نفر به صورت در دسترس با میانگین سنی 8/6±2/42 سال و سابقه شغلی 6/7±7/17 سال انتخاب شدند. کارکنان نظامی به پرسشنامه‌های اجرای روان شغلی، شیفتگی شغلی، عاطفه مثبت و منفی پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی پیرسون، آزمون- بازآزمون و آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه اجرای روان شغلی از یک ساختار چهار عاملی (جذب‌شدگی، لذت، انگیزه درونی و ادراک زمان) مناسبی برخوردار است که روی هم 92/52 درصد از واریانس ابزار را تبیین می‌کند. در ادامه بررسی نتایج روایی همگرا نشان داد که تمامی زیر مؤلفه‌ها و نمره کل پرسشنامه اجرای روان شغلی با شیفتگی شغلی و عاطفه مثبت رابطه مثبت و معنادار و با عاطفه منفی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج پایایی پرسشنامه با روش آزمون- باز آزمون در طی دو هفته (82/0-79/0) و همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ (87/0) نشان از پایایی زمانی و همسانی درونی رضایت‌بخش این ابزار داشت.
نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد پرسشنامۀ اجرای روان شغلی با داشتن روایی و پایایی رضایت­بخش، ابزاری مناسب برای اندازه­گیری اجرای روان در کارکنان نظامی می باشد.

کلیدواژه‌ها