طراحی و ساخت لباس خنک کننده‌ محتوی یخ (جلیقه یخ) و ارزیابی عملکرد آن بر روی زمان ماند کارگران در محیط گرم

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار، گروه مهندسی بهداشت ‌حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

2 مربی، گروه مهندسی بهداشت‌ حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

3 استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

چکیده

زمینه و هدف: استرس گرمایی یکی از عوامل زیان­آور محیط کار بوده که می تواند بر روی سلامت شغلی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین استفاده از راهکارهای مختلف از جمله روش‌های فنی و مدیریتی جهت کنترل استرس گرمایی حایز اهمیت می‌باشد. هدف این مطالعه، طراحی و ارزیابی عملکرد خنک کنندگی جلیقه یخ بر روی زمان ماند کارگران در محیط کاری گرم می‌باشد.
روش‌ها: جلیقه‌ یخ در سه نوع جلیقه‌ آلومینیومی نازک، ضخیم و نوع ساده همراه با 32 پکت آب طراحی و دوخته شده است. جهت ارزیابی عملکرد زمانی جلیقه‌ یخ، فاکتورهای فیزیولوژیکی از جمله دمای دهانی، میانگین دمای پوست، ضربان قلب و در نهایت زمان ماند در افراد مورد مطالعه بررسی شد. این مطالعه در دو گروه کنترل و مداخله انجام گردید. گروه کنترل شامل افراد تطابق‌یافته و بدون استفاده از جلیقه‌ یخ و افراد بدون تطابق می‌باشند. گروه مداخله شامل افراد تطابق‌یافته بوده و از جلیقه‌ یخ شامل جلیقه ساده، آلومینیومی نازک و ضخیم استفاده نمودند.
یافته‌ها: میانگین زمان ماند افراد بدون تطابق، افراد تطابق یافته، آلومینیومی نازک، آلومینیومی ضخیم و جلیقه ساده به ترتیب 20، 35، 90، 70 و 60 دقیقه به دست آمد. از لحاظ آماری، اختلاف معنی‌داری بین یافته‌های فاکتورهای فیزیولوژیکی از جمله دمای دهانی، متوسط دمای پوست و زمان ماند وجود داشته (مقدار احتمال= کمتر از 05/0) و بین ضربان قلب گروه کنترل با گروه مداخله تفاوت معنا‌داری وجود نداشته است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد استفاده از جلیقه‌ خنک‌کننده در افزایش زمان ماند موثر عمل نموده است و جلیقه آلومینیومی نازک در مقایسه با جلیقه‌ نوع آلومینیومی ضخیم و جلیقه ساده از کارایی بیشتری برخوردار بوده است.

کلیدواژه‌ها