رابطه ویژگی های شخصیتی نوروتیسم و سایکوتیک با گرایش به خودکشی سربازان در پادگان های نظامی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش سربازان در امنیت کشور مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی نوروتیسم و سایکوتیک با گرایش به خودکشی سربازان در پادگان های نظامی شهر کرمانشاه انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش  توصیفی-همبستگی بود. نمونه مورد بررسی شامل 435 نفر از سربازان در حال خدمت در پادگان های نظامی شهر کرمانشاه در سال 1395 بود، که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و با استفاده از  پرسشنامه های شخصیتی "آیزنک" بزرگسالان و پرسشنامه افکار خودکشی "بک" مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیل همبستگی پیرسون و توسط نرم افزار SPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج یافته های به دست آمده نشان داد که رابطه معناداری بین ویژگی های شخصیتی نوروتیسم و سایکوتیک با گرایش به خودکشی در سربازان وجود دارد. بدین معنا بین سایکوتیک و نوروتیسم با نمره کل افکار خودکشی به ترتیب ضریب همبستگی 41/0 و 39/0 وجود دارد که هر دو در سطح 001/0 P<معنادار هستند.
نتیجه‌گیری: بنابر این با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که ویژگی های شخصیتی نوروتیسم و سایکوتیک توان پیش بینی گرایش به خودکشی سربازان را دارند. به این صورت که هر چقدر خصیصه های نوروتیک و سایکوتیک بیشتر باشد گرایش به خودکشی نیز بیشتر و بالعکس.

کلیدواژه‌ها