نیازسنجی و اولویت بندی پژوهشهای راهبردی برای توسعه علمی یک دانشکده پزشکی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: نیاز سنجی پژوهشی بخش گسترده ای از فرایند برنامه ریزی پژوهش را به خود اختصاص داده است. این پژوهش با هدف نیازسنجی و اولویت بندی پژوهش های راهبردی در راستای توسعه علمی یک دانشکده پزشکی در ایران انجام گرفته است.

روش‌ها: این مطالعه، یک پژوهش ترکیبی که در دو فاز کیفی وکمی در سال 1394 انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل اسناد راهبردی، 9 نفر از مسئولین سیاستگذار، 31 نفر از مدیران گروههای آموزشی و 12نفر از ذینفعان یک دانشکده پزشکی در ایران بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده های بخش کیفی با روش مرور و تحلیل اسناد و مصاحبه گروهی گردآوری و با روش تحلیل محتوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی برای رتبه بندی معیارها از تکنیک سلسله مراتبی AHP و برای رتبه بندی عناوین از تکنیکTOPSIS استفاده شد.

یافته‌ها: با تحلیل داده های فاز کیفی تعداد 48 عنوان پژوهشی در 4 محور راهبردی احصاء گردید. در فاز کمی الویت های اول پژوهشی براساس امتیازدهی خبرگان و مدیران سیاست گذار این دانشکده شامل: ارائه راهکارهای حفظ سرمایه های انسانی (با امتیاز: 713/0) در محور سرمایه انسانی، نیازسنجی رشته ها و مقاطع مورد نیاز بر اساس نیاز سازمانی و ذینفعان (با امتیاز: 769/0) در محور آموزش و تربیت دانشجو، بررسی و نیازسنجی قطب های علمی آموزشی مورد نیاز (با امتیاز: 761/0) در محور تولید دانش و تعیین حوزه های اولویت دار بر اساس رسالت دانشکده (با امتیاز: 746/0) در محور حاکمیتی دانشکده به دست آمد.

نتیجه‌گیری: عناوین پژوهشی اولویت بندی شده در این مطالعه در چارچوب اهداف راهبردی دانشکده می تواند چشم انداز توسعه علمی آن را محقق ساخته و در راستای انجام رسالت آن پویایی لازم را داشته باشد.

کلیدواژه‌ها