اصول مفهومی و کاربردی طراحی باغ های شفابخش برای جانبازان PTSD با تمرکز بر تئوریهای کاهش استرس- مطالعه مروری

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی معماری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 استادیار شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف اباد، اصفهان، ایران.

چکیده

یکی از پیامدهای قرار گرفتن در معرض جنگ، PTSD است. جانبازان به دلیل مواجهه با حوادث استرس زا در جنگ با مشکلات جسمی و روانی زیادی روبه رو می شوند که به طور جدی کیفیت زندگی آنها، خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین کاهش استرس و ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی جانبازان و به تبع آن جامعه موضوع بسیار مهمی است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های مفهومی و کاربردی در طراحی باغ های شفابخش برای جانبازان مبتلا به PTSD با تمرکز بر تئوری های کاهش استرس و از نوع مروری (Narrative Review)، بر پایه مطالعات اسنادی شامل بنیان های نظریه ای، بررسی نتایج آزمایشات انجام شده در جهان و بررسی نمونه های موردی صورت گرفته است. استفاده از باغ های شفابخش ویژه جانبازان، تاثیرات مثبتی بر سلامت جانبازانPTSD  از طریق کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب، کاهش استرس، کاهش افسردگی و غیره دارد. بیشترین کارایی باغ های شفابخش برای جانبازان زمانی است که طراحی این باغ ها مبتنی بر کاهش استرس جانبازان باشد. در این راستا بهره گیری از تئوری های کاهش استرس Ulrich و Kaplan بسیار کارامد است.

کلیدواژه‌ها