1
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
اهداف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش نظم جویی فرایندی هیجانی در دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان می باشد.
روشها: این پژوهش در مقوله طرحهای آزمایشی است. بدین منظور، 20 نفر (11زن و 9مرد) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخابشده بهصورت گروهی، ده جلسه تحت آموزش راهبردهای نظم جویی هیجان قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، میانه آموزش و بعد از آموزش) بهوسیلهی مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی با برنامه ی SPSS -18 استفاده شد.
یافته ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش نظم جویی فرایندی هیجان منجر به کاهش معنیدار در نمرات خرده مقیاسهای دشواری در رفتار هدفمند (001/0 >p < /span>) ، فقدان آگاهی هیجانی (001/0 >p < /span>) دشواری در کنترل تکانه (01/0 >p < /span>)، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی (01/0 >p < /span>)، عدم وضوح هیجانی (01/0 >p < /span>) و عدم پذیرش پاسخ های هیجانی (05/0 >p < /span>) در شرکت کنندگان شده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت نظم جویی هیجان با اصلاح راهبردهای نظم جویی هیجان سازش نایافته، می تواند روش مناسبی برای پیشگیری از مشکلات ناشی از هیجان باشد.