ارزیابی شاخص‌های آمادگی بیمارستان‌های نظامی در برابر حوادث غیر مترقبه طبیعی در ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات بهداشت نظامی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرا

2 مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

اهداف: هدف این مطالعه تعیین میزان آمادگی مقابله با حوادث غیر مترقبه در بیمارستان‌های یکی از نیروهای نظامی بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، چهار بیمارستان وابسته به یکی از نیروهای نظامی، از نظر آمادگی در برابر بحران مورد ارزیابی قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات در 11 حیطه اقدام ‌گردید. پاسخ هر سؤال در قالب چک‌لیست بر مبنای امتیازدهی از 1 تا 3 (خیر، تا حدودی، بلی) توسط محقق با توجه به مطالعه مدارک موجود در بیمارستان‌ها تکمیل گردید و به هر حیطه با توجه به امتیاز کسب‌شده امتیاز ضعیف، متوسط و خوب تعلق گرفت. قسمت دوم پرسشنامه مربوط به طرز تلقی مدیران راجع به بحران و آمادگی محل خدمت آنان بود.

یافته‌ها: : از بین 28 مدیر بیمارستانی 24 نفر مرد و میانگین سابقه مدیریت بیمارستانی مدیران 27/3±64/5 سال بود. از نظر مدیران بیمارستانی اولویت اصلی در برخورد با شرایط بحرانی در بیمارستان‌ها نقص در برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت بود. از سویی دیگر به‌جز حیطه اجرای مانور و پذیرش مصدومین که در شرایط متوسط آمادگی قرار گرفتند؛ در سایر حوزه‌ها به‌طور میانگین سطح آمادگی مناسب در برابر بحران‌ها مشاهده گردید. البته در برخی از حیطه‌ها تفاوت معنی‌داری بین بیمارستان مستقر در تهران و سایر بیمارستان‌ها وجود داشت.

نتیجه‌گیری: تجهیز فراگیر و مناسب بیمارستان‌های نظامی در تمامی نقاط کشور می‌بایست در اولویت سازمان‌های سلامت در نیروهای مسلح قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها