بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی در نیروهای نظامی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

اهداف: مطالعه حاضر به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی نیروهای نظامی (پوشن) در نیروهای نظامی ایران پرداخت.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه نیروهای نظامی ایران در سال 1392 بود که 200 نیروی نظامی از واحدهای مختلف نظامی به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی (پوشن) بود که با مرور ابزارهای معتبر سنجش شخصیت و مبنای نظری در زمینه‌ی ویژگی‌های نظامیان، تدوین شده بود، همچنین از فرم بلند پرسشنامه‌ی پنج‌عامل بزرگ شخصیت (NEO-PI) هم به‌عنوان ابزار تعیین روایی وابسته به ملاک استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که پوشن دارای اعتبار به شیوه آلفای کرونباخ خوبی در دامنه 68/0 تا 881/0 برای عوامل هشت‌گانه و آلفای کل 95/0 بود. اعتبار بازآزمایی نمره کل 633/0 و معنادار بود. روایی همگرای این پرسشنامه نشان داد هر هشت عامل پوشن دارای ضرایب همبستگی قوی و معناداری بین 772/0 (مقیاس برون‌گرائی) تا 919/ 0 (مقیاس مسئولیت‌پذیری) با نمره کل پوشن می‌باشند. روایی وابسته به ملاک با پرسشنامه نئو نشان داد که عوامل هشت‌گانه پوشن دارای ضرایب روایی وابسته به ملاک بالا و معناداری با عوامل پنج‌گانه نئو می‌باشد.

نتیجه‌گیری: پوشن دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی نیروهای نظامی ایرانی می‌باشد و از آن می‌توان جهت گزینش نیروها، ارتقاء درجه و فعالیت‌های پژوهشی استفاده نمود.

 

کلیدواژه‌ها