مطالعه چگونگی پوشش خدمات دندانپزشکی در صندوق بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح: الگویی برای توسعه اولیه پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی در ایران

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

2 دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

3 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای سیاستگذاری

چکیده

اهداف: هدف این مطالعه شناخت و تحلیل کیفی وضعیت کنونی کارکرد صندوق بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح (AFMSIF) ایران با تأکید بر بخش دندانپزشکی به‌منظور کمک به بهبود عملکرد آن و نیز آگاهی از تجربیات آن برای توسعه بیمه دندانپزشکی در کشور است.

روش‌ها: قالبی از آیتم‌های توصیفی برای هدایت مصاحبه با فرد آگاهِ شناسایی‌شده در AFMSIF درباره کارکرد این نهاد با محوریت خدمات دندانپزشکی بکار رفت. با استفاده از منابع تکمیلی، از مصاحبه متنی فراهم، و صحت و کفایت آن توسط مصاحبه‌شونده مربوطه چک شد.

یافته‌ها: با توصیف کیفی از کارکرد AFMSIF با محوریت خدمات دندانپزشکی تصویری از گردش مالی بخش دندانپزشکی در سه ساحت گردآوری و انباشت عواید و خرید خدمات در این صندوق به‌دست می‌آید که در راستای عملکردی مطلوب، کارا و عادلانه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نتیجه‌گیری: با دقت در اجزای فرآیندِ خرید خدمات دندانپزشکی توسط AFMSIF، نشانه‌هایی از فعال و راهبردی بودن فرآیند خرید خدمت به‌ویژه در حیطه «چگونگی خرید» به چشم می‌خورد که از آن میان می‌توان به برقراری سازوکارهایی به‌منظور کنترل هزینه‌ها و تضمین کیفیت خدمات و پرداخت بر پایه ارزشیابی کیفی مراکز اشاره کرد که می‌تواند راهنمای خوبی فراراه توسعه بیمه دندانپزشکی در سطح ملی باشد.

کلیدواژه‌ها