بررسی رابطه عناصر اقلیمی و میزان شیوع بیماری سالک جلدی در سطح شهرستان لارستان

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

گروه جغرافیای طبیعی، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

اهداف: لیشمانیوز جلدی به‌عنوان یک مشکل بهداشتی در اکثر کشورهای جهان و به‌طور عمده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع است. کشور ایران از نقاطی است که این بیماری به‌طور بومی در آن وجود دارد و به‌تبع آن استان فارس، به‌خصوص جنوب این استان یکی از مناطق آلوده به این بیماری است. در این پژوهش سعی شده است رابطه برخی پارامترهای اقلیمی با شیوع این بیماری در شهرستان لارستان بررسی شود.

روش‌ها: در این مطالعه که از نوع کاربردی- همبستگی است، پس از گردآوری منابع کتابخانه‌ای به جمع آوری داده‌های اقلیمی شامل، بارش، درجه حرارت، رطوبت نسبی و ساعات آفتابی از ایستگاه هواشناسی لارستان طی دوره آماری 1390-1382 و داده‌های مربوط به بیماران از مرکز بهداشت طی دوره زمانی مورد نظر پرداخته شده و آمار به‌دست آمده توسط نرم افزارهای EXCEL و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

یافته‌ها: بیشترین شیوع بیماری در ماه‌های دی و بهمن رخ داده است. بررسی پارامترهای اقلیمی نشان از وجود همبستگی معکوس میان وقوع بارش و رطوبت نسبی با میزان ابتلا و همچنین نشان از رابطه مستقیم بین درجه حرارت و ساعات آفتابی با میزان شیوع بیماری دارد.

 نتیجه‌گیری: شهرستان لارستان به دلیل دارا بودن اقلیم گرم و خشک از جمله مناطقی است که شیوع بیماری سالک در آن بالاست و پارامترهای اقلیمی شامل، بارش، رطوبت نسبی، درجه حرارت و ساعات آفتابی در میزان شیوع آن دخالت دارد.

کلیدواژه‌ها