مقایسه سبک‌های حل مسئله در سربازان وابسته به مواد و سربازان بهنجار

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ، تهران، ایران

چکیده

اهداف: یکی از آسیب‌های جدی که می‌تواند نیروهای مسلح را تضعیف کند، مصرف مواد اعتیادآور می‌باشد. از این رو در مطالعه‌ای مقطعی به بررسی سبک‌های حل مسئله در سربازان وابسته و غیر وابسته به مواد در سال 1389 پرداختیم.

روش‌ها: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- مقایسه‌ای می‌باشد. نمونه مورد مطالعه متشکل از 100 نفر (50 نفر وابسته به مواد و 50 نفر بهنجار) از سربازان می‌باشد. ابزار اندازه‌گیری این مطالعه را مقیاس شیوه حل مسئله (کسیدی و لانگ) و پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات دموگرافیک تشکیل می‌داد. این مطالعه با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (مقایسه میانگین‌ها، تحلیل واریانس) انجام گرفت و از نرم افزار SPSS جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که دو گروه در همه حیطه‌های سبک‌های حل مسئله با یکدیگر متفاوت هستند و گروه وابسته به مواد دارای میانگین بیشتری در حیطه‌های درماندگی، مهارگری، اجتناب و دارای میانگین کمتر در سه حیطه خلاقیت، اعتماد و گرایش بودند (0/0001>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود که در مواجهه با سوء مصرف مواد به‌ویژه در گروه‌های جوان و در معرض خطر آموزش مهارت‌هایی مانند افزایش عزت نفس، مقاومت در برابر فشارهای روانی، آرام سازی و مقابله با استرس و ارتباطات بین فردی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها