چکیده اهداف: گردشگری سلامت، هرگونه مسافرت برای ارتقای سلامت را دربر میگیرد و بهعنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک مینماید. همچنین گردشگری سلامت، یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز یک بازوی امنیت ملی است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت گردشگری سلامت و تعیین مزیتهای ویژه کشور ایران صورت گرفت. روشها: این پژوهش از نوع توصیفی مروری در دو مرحله انجام شد. نخست دادههای پژوهش از منابع کتابخانهای و تارنماهای علمی استخراج شد و سپس نظر صاحبنظران خبره نیز به آن اضافه شد. دادههای مطالعه با استفاده از الگوی عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی و رابطه بین آنها بررسی و تحلیل شدند. یافتهها: کشور ایران دارای نقاط قوت زیادی ازجمله پزشکان حاذق، تکنولوژی بروز و مناطق درمانی طبیعی برای جذب گردشگران سلامت است، اما با نقاط ضعف و چالشهایی نظیر هماهنگی نامناسب سازمانهای مسئول گردشگری پزشکی و برنامهریزی نامناسب نیز همراه است. نتیجهگیری: کشور ایران میتواند با سرمایهگذاری هرچه بیشتر روی نقاط قوت خود و معرفی آنها بهعنوان توانمندیهای منحصربهفرد خود در ارایه خدمات، نقش خویش را در این بازار پررنگتر نماید. در زمینه نقاط قابل اصلاح نیز میتوان بر حسب مورد از طریق تدوین برنامههای جامع، بازاریابی و اصلاح برخی از فرآیندها، نتیجه مورد نظر را حاصل نمود.