رضایت‌مندی بیماران از عملکرد تیم بهداشتی- درمانی در زمینه رعایت مفاد منشور حقوق بیمار

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان

چکیده

  اهداف: رعایت‌نکردن حقوق بیماران و عدم رضایت ایشان از خدمات ارایه‌شده، باعث کُندی بهبود، افزایش روزهای بستری، تحریک‌پذیری و افزایش هزینه درمان بیمار می‌شود. این مطالعه با هدف تعیین رضایت‌مندی بیماران از عملکرد تیم بهداشتی- درمانی در زمینه اجرای مفاد منشور حقوق بیماران انجام شد.   روش‌­ها: این تحقیق، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که روی 384 بیمار بستری در بیمارستان­‌های آجا در شهر تهران در سال 1387 انجام شد. نمونه­‌گیری به روش سهمیه­‌ای انجام شد و اطلاعات از طریق مصاحبه و پرکردن پرسش‌نامه پژوهشگر-­ ساخته به­‌دست آمد. به‌­منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم‌افزار SPSS 15 استفاده شد.   یافته­‌ها: 8% بیماران از عملکرد پزشکان و 2/17% از عملکرد پرستاران ناراضی بودند. 5/62% بیماران از عملکرد کادر درمانی در شیفت صبح رضایت داشتند. با افزایش تعداد روزهای بستری در بخش، میزان رضایت‌مندی از عملکرد پزشکان 19% و میزان رضایت‌مندی از عملکرد پرستاران 50% کاهش یافته و بیماران دارای مدرک زیردیپلم و نیز بیماران بستری در بخش قلب باز، رضایت‌مندی بیشتری از عملکرد کادر درمانی داشتند. نتیجه‌­گیری: رضایت‌مندی بیماران از عملکرد تیم درمانی در زمینه اجرای مفاد منشور حقوق بیماران در مراکز درمانی آجا با عوامل تعداد روزهای بستری بیماران، نوع بخش، تیم درمانی (پزشک و پرستار) و تحصیلات بیماران در ارتباط است.

کلیدواژه‌ها