اهداف : دیدگاه بیماران در ارتقای کیفیت ارایه سرویسهای درمانی همپای نقطهنظرات مدیران و برنامهریزان سیستم سلامت، حایز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان رضایتمندی بیماران بستری از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی در 6 بیمارستان نظامی واقع در نقاط مختلف کشور انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 696 بیمار به روش نمونهگیری تصادفی از میان بیماران بستری در 6 بیمارستان نظامی (از هر بیمارستان 116 بیمار) در نقاط مختلف کشور از تیر تا شهریور ماه 1386 انتخاب شدند. پس از ترخیص، چکلیستی حاوی اطلاعات شخصی جمعیتشناختی و همچنین پرسشنامه تعیین سطح رضایتمندی از ارایه خدمات بیمارستانی، برای تمامی بیماران تکمیل شد. پاسخها در مقیاس لیکرت 5 گزینهای "کاملاً ناراضی" (1 نمره) تا "کاملاً راضی" (5 نمره) طراحی شد. در تجزیه و تحلیل نهایی، کسب نمره 3 و کمتر از آن بهعنوان عدم رضایت و بیش از 3 بهعنوان رضایت از ارایه خدمات درنظر گرفته شد. از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: 684 نفر (98.2%) از مراجعان از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی اظهار رضایت نمودند. رضایت بیماران از نحوه ارایه خدمات بیمارستانی در بخشهای مختلف اختلاف آماری معنیداری داشت (0.013= p ). بیشترین تعداد پاسخ "ناراضی" و "کاملاً ناراضی" مربوط به امکانات رفاهی و کمترین آن مربوط به خدمات پزشکی بود. نتیجهگیری: بیماران بستری از ارایه خدمات در بیمارستانهای نظامی در سطح کشور رضایت مطلوبی دارند. نیاز به توجه ویژه مدیران در جهت اصلاح فرآیندهای اداری و توسعه خدمات بیمهای در کنار توجه به ارایه مطلوب خدمات پزشکی و پرستاری، ضروری بهنظر میرسد.