ارزیابی پایان نامه‌ های فارغ‌التحصیلان پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی از نظر اصول نگارش

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

چکیده

  اهداف: یکی از مهم‌­ترین منابع پژوهشی دانشگاه‌­ها، پایان­‌نامه‌­ها هستند. انجام پژوهش در رشته­‌های مختلف علوم پزشکی موجب ارتقا و پیشرفت علم پزشکی است و اجرای هرچه بهتر پایا‌­ن‌نامه‌­های دانشجویی براساس استانداردهای موردنظر از جایگاه خاصی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی پایان­‌نامه‌­های دانشجویی و دستیاری پزشکی از نظر رعایت اصول نگارش بود.   روش­‌ها: طی مطالعه‌­ای مقطعی- تحلیلی از سال 1379 تا 1385، 318 پایان­‌نامه به روش سرشماری انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا فرم جمع­‌آوری اطلاعات از متغیرهای موردنیاز برای امتیازدهی (100-0) تهیه شد. قسمت­‌های عنوان، مقدمه، روش اجرا، نتایج، بحث، فهرست، رعایت اصول نگارش، خلاصه فارسی و انگلیسی و منابع کلیه پایان­‌نامه‌­ها بررسی و امتیازدهی شدند. کلیه پرسش‌­نامه‌­ها به­‌طور کیفی و توسط پژوهشگر تکمیل شد.   یافته­‌ها: بیشترین امتیاز به بخش نتایج با میانگین 97.4 و کمترین امتیاز به بخش چکیده انگلیسی با میانگین 74.1 تعلق گرفت. 106 پایان­‌نامه دارای مقاله چاپ­‌شده بود. بیشترین تبدیل پایان­‌نامه به مقاله (66.7%) مربوط به گروه جراحی اعصاب بود. تفاوت تبدیل پایان­نامه به مقاله در دو گروه بالینی و علوم­پایه معنی­دار بود (0.03= p ). پایان­نامه­های با میانگین امتیاز بالاتر، بیشتر به مقاله تبدیل شده بودند (0.02= p ). گروه زنان با میانگین 2.9 ± 96.2 و گروه میکروبیولوژی با میانگین 5.3 ± 81 بالاترین و پایین‌ترین امتیازات را به­ خود اختصاص دادند. نتیجه­‌گیری: مشکل اصلی پایان­‌نامه­‌ها قسمت­‌های چکیده و روش انجام کار است. برگزاری مرتب کارگاه‌­های روش تحقیق و مقاله‌­نویسی و ارزیابی مرتب پایان‌­نامه و پیگیری اصلاح روند تهیه پایان­‌نامه ضروری است.

کلیدواژه‌ها