اهداف: آموزش، متضمن آشنایی با وظایف حرفهای است که در عمل باید به اجرا درآید . بخش زیادی از یادگیری کارکنان دربرگیرنده کسب اطلاعات، مهارتها و نظرات جدید در شغل مربوطه است. این مطالعه با هدف مقایسه مهارتهای بالینی پرستاران، بعد از دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری انجام شد. روشها: در مطالعهای نیمهتجربی، 60 پرستار از یکی از بیمارستانهای شهر تهران در سال 1386 به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیرحضوری (لوح فشرده چندرسانهای)، برای سنجش و مقایسه مهارتهای بالینی پرستاران از آزمون عینی ساختاردار بالینی استفاده شد. پس از تهیه و اعتباریابی چکلیستهای ارزشیابی، ایستگاههای آزمون عینی ساختاردار بالینی طراحی و سپس مهارتهای عملی دو گروه آموزشی مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS 15 ، آمار توصیفی و آزمون T مستقل استفاده شد. یافتهها: تفاوت معنیداری بین نمرات مهارتهای بالینی پرستاران در روش سخنرانی و آموزش با لوح فشرده چندرسانهای وجود نداشت (0.05