اهداف. این مطالعه با هدف طراحی برنامه آموزشی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی انجام گردید. روشها. در این پژوهش از مطالعه توصیفی جهت طراحی برنامه آموزشی پرستاران با روش دلفی و مشارکت 56 نفر از متخصصین در سه دور متوالی از پست الکترونیکی، پست، فاکس و مراجعه حضوری استفاده شد. در دور اول، دو سؤال باز پاسخ، در دور دوم بر اساس نتایج مرحله قبل، چارچوبی نیمهساختاریافته و در دور سوم حیطهها، عناوین و ساعات مورد نیاز هر عنوان تعیین شدند. یافتهها. برای آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی، سه حیطه اصلی آموزشی شامل: الف) کلیات ، مراقبت و درمان، ب) ایمنی، پیشگیری، حفاظت و کنترل عفونت و ج) آمادگی مدیریتی، با 28 عنوان برای آمادگی طراحی و حدود 34 ساعت معادل دو واحد درسی مورد نیاز بود. نتیجهگیری. 28 عنوان درسی در سه حیطه اصلی، خلاصه اتفاقنظر متخصصین است که از آن میتوان در برنامهریزی آموزشی پرستاران و همچنین برای افزایش آمادگی آنها در مواجهه با حوادث زیستی استفاده کرد.
یوسفی, شهلا, عبادی, عباس, حسینی, سید محمدجواد, خاقانی زاده, مرتضی, ایزدی, مرتضی, احمدی, خدا بخش, & غلامی, محمد. (1401). طراحی برنامه آموزشی آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی با روش دلفی. طب نظامی, 11(1), 19-23.
MLA
شهلا یوسفی; عباس عبادی; سید محمدجواد حسینی; مرتضی خاقانی زاده; مرتضی ایزدی; خدا بخش احمدی; محمد غلامی. "طراحی برنامه آموزشی آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی با روش دلفی". طب نظامی, 11, 1, 1401, 19-23.
HARVARD
یوسفی, شهلا, عبادی, عباس, حسینی, سید محمدجواد, خاقانی زاده, مرتضی, ایزدی, مرتضی, احمدی, خدا بخش, غلامی, محمد. (1401). 'طراحی برنامه آموزشی آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی با روش دلفی', طب نظامی, 11(1), pp. 19-23.
VANCOUVER
یوسفی, شهلا, عبادی, عباس, حسینی, سید محمدجواد, خاقانی زاده, مرتضی, ایزدی, مرتضی, احمدی, خدا بخش, غلامی, محمد. طراحی برنامه آموزشی آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی با روش دلفی. طب نظامی, 1401; 11(1): 19-23.