سطوح مراقبت پیش بیمارستانی در زنجیره امداد و انتقال طب رزم ایران و کشورهای منتخب: یک مرور نظام مند

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 مرکز تحقیقات پرستاری، پژوهشگاه بالینی دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

10.30491/jmm.2025.1006644.1157

چکیده

زمینه و هدف: سطوح مراقبت در زنجیره امداد و انتقال طب نظامی شامل خود امدادی و دگر امدادی، پزشکیار، تکنسین فوریت‌ها، پرستار، بیهوشی و پزشک در زنجیره امداد و انتقال سازماندهی می‌شوند. با توجه‌ به چالش ارائه مراقبت‌های پیش بیمارستانی باکیفیت مناسب به‌ویژه در محیط‌های رزمی این مطالعه باهدف تبیین رده‌های شغلی مختلف مورد نیاز زنجیره امداد و انتقال در طب رزم کشورهای منتخب انجام شد.
روش‌ها: برای جستجوی مقالات این مطالعه مرور نظام‌مند، از پایگاه ­های علمی Scopus, ScienceDirect, PubMed, Scholar Google  و همچنین پایگاه ­های SID و Magiran و از کلمات کلیدی امداد و انتقال، آموزش، طب رزم، سطوح مراقبت و مهارت در بازه زمانی 1999 تا 2024 استفاده شد. برای انتخاب مقالات مرتبط، از ابزار کیفیت مقالات به نام معیار هاوکر و چک لیست پریزما استفاده شد. از مقالات نهایی ویژگی ­های شغلی مورد نیاز از جنبه­ های نقش، مهارت، سطح فعالیت در زنجیره امداد و انتقال و همچنین مدت زمان آموزش استخراج شد. اسناد و جستجوی الکترونیکی باهدف دستیابی به اطلاعات ویژگی‌های سطوح مراقبت و همچنین تجارب جهانی با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط انجام شد.
یافته‌ها: در نهایت 8 مقاله وارد مطالعه شد. زنجیره دارای سه رده غیر­تخصصی شامل: خود­امدادی و دگرامدادی پایه، خودامدادی و دگرامدادی پیشرفته و پزشکیار عملیاتی  بود. رده­ های تخصصی شامل چهار رده شغلی تکنیسین فوریت­ های پزشکی، پرستار، پزشکی عمومی و پزشک متخصص تعیین شد. مهارت­ های مورد انتظار هریک بر اساس تجارب میدان نبرد از سطوح غیرتخصصی تا تخصصی پیشرفته شده و نیازمند آموزش ­های نظری و عملی در نظر گرفته شد. جنبه ­های آموزشی هر یک از مشاغل در زنجیره امداد و انتقال طب رزمی نیازمند طی‌کردن دوره‌های طولی و عرضی تخصصی متناسب با رشته و سطح مراقبتی و همچنین آموزش با بازآموزی سالیانه هستند.
نتیجه‌گیری: به‌روزرسانی آموزش­ های طب رزم و همچنین تعیین سطوح مراقبت در این زنجیره باعث افزایش توان رزمی می­ گردد. پیشنهاد می‌شود که مسئولان و مدیران آموزشی و اجرایی در سطوح ستاد، نیروهای صفی و دانشگاه برای افزایش توانمندی بهداری رزمی و پاسخگویی به مأموریت‌های امداد و انتقال رده‌های شغلی موجود را با هفت سطح تعیین شده تطبیق داده و با به‌روزرسانی دوره‌های مهارتی و برنامه‌ریزی آموزشی نسبت به ارتقای دانش، نگرش و مهارت رزمندگان و پایوران تخصصی طب رزم اهتمام ورزند.

کلیدواژه‌ها