TY - JOUR ID - 1001018 TI - طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه سلامت معنوی حرفه‌ای اساتید (افسران جنگ نرم) JO - طب نظامی JA - JMM LA - fa SN - 1735-1537 AU - اسدزندی, مینو AU - لطفیان, لیلا AU - حسینی, سید مجید AU - ابولقاسمی, حسن AD - مرکز تحقیقات طب، قران و حدیث، استادیار گروه هوشبری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج). عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور، تهران، ایران AD - دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران ایران AD - دانشگاه علوم پزشکی قزوین AD - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 22 IS - 12 SP - 1209 EP - 1221 KW - سلامت KW - معنویت KW - پرسنل نظامی KW - پرسشنامه KW - پایایی KW - روایی DO - 10.30491/JMM.22.12.1209 N2 - زمینه و هدف: ارزیابی سلامت معنوی اساتید (افسران جنگ نرم) برای تعمیق معنویت محیط دانشگاه و مقابله با تهاجم فرهنگی ضروری است. سنجش سلامت معنوی حرفه‌ای باید بدون سنجش دینداری و تفتیش عقاید انجام شود. هدف این مطالعه طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه خود ارزیابی سلامت معنوی حرفه‌ای اساتید (افسران جنگ نرم) بود. روش‌ها: این مطالعه اکتشافی تسلسلی از نوع مطالعات ترکیبی ساخت ابزار بود. داده‌ها با ترتیب زمانی تسلسلی جمع آوری شدند. در مرحله تفسیر نتایج، ارتباط‌دهی داده‌ها، انجام شد. در مرحله کیفی به روش تحلیل مفهوم مدل هیبرید شوارتز و کیم با رویکرد تحلیل قیاسی/استقرایی، در سه مرحله: مرور نظری شواهد دینی و علمی، کار در عرصه با مصاحبه انفرادی عمیق و بحث در گروه‌های متمرکز، تحلیل نهایی داده‌ها بر اساس روش تحلیل محتوای قراردادی، نسخه ابتدایی پرسشنامه در قالب 73 گویه اولیه قابل سنجش تدوین شد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه، روایی صوری، محتوا کیفی و کمی (CVR و CVI) روایی سازه، برای تعیین پایایی همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و تعیین ثبات انجام شد. یافته‌ها: امتیازCVR  در67 گویه، از عدد جدول لاوشه (33/0) بزرگتر بود. 5 گویه فاقد امتیاز لازم از پرسشنامه حذف شدند. نتایج محاسبه CVI حاکی از آن بود که تمامی آیتم‌ها نمره CVI بالاتر از 79/0را کسب کردند. پرسشنامه نهایی واجد 67 گویه بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود مدل 7 عاملی (الگوی معنویت، شجاعت، مهروزی، حکمت، حیا، کرامت نفس، عدالت خواهی) را در ساختار گویه‌ها نشان داد. همسانی درونی پرسشنامه (با آلفای کرونباخ 9/0) نشان داد تمام گویه‌ها همبستگی بالایی دارند و در سطح p<0.05 معنی‌دار بودند. نتیجه‌گیری: استفاده از این پرسشنامه، به اساتید (افسران جنگ نرم) امکان بررسی دیسترس‌های معنوی حرفه‌ای و تشخیص مشکلات معنوی را می‌دهد. استفاده از دستورالعمل‌های مراقبت معنوی، محاسبه نفس روزانه، تزکیه را میسر می‌کند تا ایشان در جایگاه مرشدان معنوی، بتوانند اسلامی شدن دانشگاه و مقابله با جنگ نرم را محقق سازند. UR - https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1001018.html L1 - https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1001018_e88f3a8867d9548d80f7529a00632d5c.pdf ER -