TY - JOUR ID - 1000711 TI - یادگیری خدمات محور در پرستاری: یک تحلیل مفهوم تکاملی راجرز (مطالعه مروری) JO - طب نظامی JA - JMM LA - fa SN - 1735-1537 AU - رحیمی بشر, فرشید AU - حسینی, سید مصطفی AU - خاقانی‌زاده, مرتضی AU - واحدیان عظیمی, امیر AD - گروه بیهوشی و مراقبتهای ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران AD - مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران AD - دانشیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران AD - استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 6 SP - 532 EP - 543 KW - رویکردهای نوین آموزشی KW - یادگیری خدمات محور KW - پرستاری KW - مطالعه مروری DO - N2 - زمینه و هدف: یادگیری خدمات محور به عنوان نوعی یادگیری تجربی شناخته شده و آموزش پرستاری را به جهان واقعی پیوند می­دهد. هدف از این مطالعه بررسی مفهوم یادگیری خدمات محور در پرستاری با کمک روش تحلیل مفهوم تکاملی راجرز است. روش‌ها: در این مطالعه مروری پایگاه­های انگلیسی زبان Science Direct، Medline، Cochrane library و Cinahl و فارسی زبانScientific Information Database  با جستجوی سه مرحله­ای از سال 2005 تا سال 2015 مورد جستجو قرار گرفتند. به منظور ارائه مدل مفهومی یادگیری خدمات محور، از روش تحلیل مفهوم تکاملی راجرز استفاده شد. یافته‌ها: از 6543 مقاله جستجو شده در مرحله اول، 165 مقاله وارد مرحله دوم شدند که تنها 32 مقاله عمیقاً مربوط به حیطه پرستاری بود. با استفاده از پاسخ­های داده شده به سوالات 9گانه مطرح شده در مطالعه، مدل رویکرد نوین یادگیری خدمات محور ارائه شد. نتیجه‌گیری: با توجه به روند رو به افزایش درخواست جامعه از مراکز آموزشی برای فارغ التحصیل نمودن دانشجویانی که توانایی خدمت در محیط ­های واقعی زندگی اجتماعی را دارا باشند، ضرورت توجه و تاکید ویژه به این رویکرد نوین آموزشی توصیه می­شود. به منظور ارزشیابی عینی­تر از این رویکرد نوین آموزشی توصیه به استفاده از چک لیست­های تخصصی آن می­شود. UR - https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000711.html L1 - https://militarymedj.bmsu.ac.ir/article_1000711_e61f3ac91a7728fa4bd76851a1f40362.pdf ER -